AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: BMW M6
Met filmfragmenten
1
Tien cilinders, 507 pk op de achterwielen, 8.300 toeren, een zeventraps SMG-bak, en een portie waanzinnige elektronica; de BMW M6 is onvoorstelbaar sensationeel en opzwepend.
Tien cilinders, 507 pk op de achterwielen, 8.300 toeren, een zeventraps SMG-bak, en een portie waanzinnige elektronica; de BMW M6 is onvoorstelbaar sensationeel en opzwepend.
Wat voegt de M6 nog toe aan de M5? Onderhuids zijn ze immers grotendeels hetzelfde. Een paar antwoorden kunnen we direct geven. Zoals het feit dat de 6-serie een ander koperspubliek trekt dan een 5-serie. Verder past de auto naadloos in het offensief van de afdeling Motorsport. In de nabije toekomst staan in ieder geval de M3 en wellicht een M5 Touring, een M6 cabriolet, een M-variant van de Z4 en een M1 op stapel. Een zeer belangrijke redenen van het bestaan van de M6 tenslotte is dat BMW er de steeds populairder wordende GT-racerij mee wil veroveren.
De belangrijkste vraag is: zijn er achter het stuur nog verschillen met de M5? Een aantal zaken zou verschil moeten maken. Dankzij onder meer het dak van koolstofvezel (eerder toegepast op de M3 CSL), een kunststof kofferdeksel en lichtgewicht bumpers zet de M6 45 kilo minder op de schaal dan de M5. Bovendien ligt dat gewicht dichter bij het asfalt, want de M6 is bijna tien centimeter lager. Ten slotte heeft de M6 een elf centimeter kortere wielbasis.
Wat voegt de M6 nog toe aan de M5? Onderhuids zijn ze immers grotendeels hetzelfde. Een paar antwoorden kunnen we direct geven. Zoals het feit dat de 6-serie een ander koperspubliek trekt dan een 5-serie. Verder past de auto naadloos in het offensief van de afdeling Motorsport. In de nabije toekomst staan in ieder geval de M3 en wellicht een M5 Touring, een M6 cabriolet, een M-variant van de Z4 en een M1 op stapel. Een zeer belangrijke redenen van het bestaan van de M6 tenslotte is dat BMW er de steeds populairder wordende GT-racerij mee wil veroveren.
De belangrijkste vraag is: zijn er achter het stuur nog verschillen met de M5? Een aantal zaken zou verschil moeten maken. Dankzij onder meer het dak van koolstofvezel (eerder toegepast op de M3 CSL), een kunststof kofferdeksel en lichtgewicht bumpers zet de M6 45 kilo minder op de schaal dan de M5. Bovendien ligt dat gewicht dichter bij het asfalt, want de M6 is bijna tien centimeter lager. Ten slotte heeft de M6 een elf centimeter kortere wielbasis.
Toerenmonster
Net als in de M5 wordt je in eerste instantie overdonderd door het waanzinnige motorgeweld. De Motorsport-divisie gaat traditioneel voor hoogtoerige racetechniek, waardoor de vijfliter in staat is een vermogen te leveren van meer dan honderd ongeblazen pk's per liter. Er lijkt nooit, maar dan ook helemaal nooit meer een einde te komen aan de onvoorstelbare acceleratie. Of je nu bij honderd of bij tweehonderd het gas intrapt, de heerlijk zittende leren sportzetels porren met even groot enthousiasme in je rug. Zonder snelheidsbegrenzende waakhonden zou een top van 330 km/h mogelijk zijn! Dankzij het gewicht en de iets betere luchtweerstand is de M6 met 4,6 seconden eentiende sneller naar de honderd. Onmerkbaar. Om het motorpotentieel maximaal te benutten, kun je trouwens niet lui achterover gaan zitten. Want daarvoor moet je tussen de pakweg 6.100 (waar alle 520 newtonmeters vrijkomen) en 8.300 toeren zien te blijven. Dus is het flink schakelen geblazen. Dat is gelukkig absoluut geen straf, want het 'flipperen' met de hendels achter het stuur draagt alleen maar bij aan de sensaties. In de snelste van de elf (!) modi schakelt de bak naar verluidt in iets meer dan 0,06 seconde!
Net als in de M5 wordt je in eerste instantie overdonderd door het waanzinnige motorgeweld. De Motorsport-divisie gaat traditioneel voor hoogtoerige racetechniek, waardoor de vijfliter in staat is een vermogen te leveren van meer dan honderd ongeblazen pk's per liter. Er lijkt nooit, maar dan ook helemaal nooit meer een einde te komen aan de onvoorstelbare acceleratie. Of je nu bij honderd of bij tweehonderd het gas intrapt, de heerlijk zittende leren sportzetels porren met even groot enthousiasme in je rug. Zonder snelheidsbegrenzende waakhonden zou een top van 330 km/h mogelijk zijn! Dankzij het gewicht en de iets betere luchtweerstand is de M6 met 4,6 seconden eentiende sneller naar de honderd. Onmerkbaar. Om het motorpotentieel maximaal te benutten, kun je trouwens niet lui achterover gaan zitten. Want daarvoor moet je tussen de pakweg 6.100 (waar alle 520 newtonmeters vrijkomen) en 8.300 toeren zien te blijven. Dus is het flink schakelen geblazen. Dat is gelukkig absoluut geen straf, want het 'flipperen' met de hendels achter het stuur draagt alleen maar bij aan de sensaties. In de snelste van de elf (!) modi schakelt de bak naar verluidt in iets meer dan 0,06 seconde!
Zeer controle
Zet de Electronic Damper Control in sport en het karakter transformeert van relatief comfortabel tot een keihard geveerde topatleet. Voor een auto's van dit formaat en gewicht (ondanks de besparingen weegt ook de M6 nog altijd 1.785 kilo) is de M6 ongekend scherp. Door de kortere wielbasis is de 'ie rechtuit iets minder stabiel dan de M5, maar dat neem je graag voor lief, want in de bochten krijg je er een hogere agiliteit voor terug. Wat natuurlijk ook gevoed wordt door het lagere zwaartepunt. Dat de M6 net even wat directer is bij het insturen en íets makkelijker van de ene bocht in de andere te zetten is, is één. Het grootste verschil zit 'm in de handling in het grensgebied. Het perfect werkende, variabele sperdifferentieel van beide levert veel tractie en beheersing, maar toch kan de kont van M5 af en toe verraderlijk snappy zijn. De M6, daarentegen, blijft zó perfect beheersbaar, dat als je er eenmaal begint re driften, onmogelijk kunt ophouden!
Uiteraard is de M6 ook voorzien van de M Dynamic Mode op het stuur. Via het veelbesproken i-Drive programmeer je onder deze knop je favoriete afstellingen: het motorprogramma (400 pk, 500 of 500-plus, met een nóg directere respons op het gaspedaal), de Drivelogic (met zoals gezegd elf mogelijkheden), het DSC (aan, een beetje aan of uit) en de demperinstelling EDC (comfortabel, normaal of sportief). Na de beste sportsedan ooit is BMW er met de M6 in geslaagd wederom een fenomenaal meesterwerk neer te zetten. Waarin de uitstraling en het comfort van een luxe coupé op briljante wijze gecombineerd wordt met de opzwependheid van een rassporter. Qua rij-sensaties is de M6 zelfs een goedkoop (E 156.300) alternatief voor een Aston Martin DB9 of een Ferrari 612 Scaglietti. Het maakt de keuze voor iemand die op zoek is naar de ultieme GT niet makkelijker.
Zet de Electronic Damper Control in sport en het karakter transformeert van relatief comfortabel tot een keihard geveerde topatleet. Voor een auto's van dit formaat en gewicht (ondanks de besparingen weegt ook de M6 nog altijd 1.785 kilo) is de M6 ongekend scherp. Door de kortere wielbasis is de 'ie rechtuit iets minder stabiel dan de M5, maar dat neem je graag voor lief, want in de bochten krijg je er een hogere agiliteit voor terug. Wat natuurlijk ook gevoed wordt door het lagere zwaartepunt. Dat de M6 net even wat directer is bij het insturen en íets makkelijker van de ene bocht in de andere te zetten is, is één. Het grootste verschil zit 'm in de handling in het grensgebied. Het perfect werkende, variabele sperdifferentieel van beide levert veel tractie en beheersing, maar toch kan de kont van M5 af en toe verraderlijk snappy zijn. De M6, daarentegen, blijft zó perfect beheersbaar, dat als je er eenmaal begint re driften, onmogelijk kunt ophouden!
Uiteraard is de M6 ook voorzien van de M Dynamic Mode op het stuur. Via het veelbesproken i-Drive programmeer je onder deze knop je favoriete afstellingen: het motorprogramma (400 pk, 500 of 500-plus, met een nóg directere respons op het gaspedaal), de Drivelogic (met zoals gezegd elf mogelijkheden), het DSC (aan, een beetje aan of uit) en de demperinstelling EDC (comfortabel, normaal of sportief). Na de beste sportsedan ooit is BMW er met de M6 in geslaagd wederom een fenomenaal meesterwerk neer te zetten. Waarin de uitstraling en het comfort van een luxe coupé op briljante wijze gecombineerd wordt met de opzwependheid van een rassporter. Qua rij-sensaties is de M6 zelfs een goedkoop (E 156.300) alternatief voor een Aston Martin DB9 of een Ferrari 612 Scaglietti. Het maakt de keuze voor iemand die op zoek is naar de ultieme GT niet makkelijker.
De volledige rij-impressie van de BMW M6 staat in AutoWeek 17, die woensdag 20 april in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Achtergrond
Z9, waar kennen we dat ook alweer van? Precies, van deze BMW Concept
Proefrit
BMW 635 CSi - Verslavend en dan is dit niet eens de M
Nieuws
‘BMW 6-serie keert terug in plaats van 8-serie’
Designreview
Designreview BMW 635 CSi: ‘Een waardig opvolger tekenen van een icoon kan dus wel’
Achtergrond