Gereden: BMW 645 Ci
De gedurfde styling van de nieuwe 6-serie van BMW zal beslist de tongen losmaken. Of de grote coupé ook weer ouderwets rijplezier biedt, wijst de eerste rij-impressie uit.
BMW maakt rijdersauto's pur sang. De vorige 6-serie, die van 1976 tot en met 1989 werd geproduceerd, was met recht een legende. De lage, brede koets, de heerlijke zescilindermotoren en het gebalanceerde weggedrag deden veel harten sneller kloppen. De komende 6-serie heeft de zware opdracht de fakkel over te nemen.
Vanuit bepaalde hoeken lijkt de 645 Ci nog steeds van een andere planeet te komen. Het chroom rond de zijknipperlichten en de taps toelopende achterschermen geven de 6 een superieur voorkomen. Zelfs de wat vreemde achterklep en de stompe neus zien er in werkelijkheid beter uit dan op papier.
De carrosserie is opgebouwd uit staal, aluminium en kunststof met als resultaat dat het gewicht van de grote coupé binnen de perken blijft. Met zo'n 1.600 kg weegt de 645 Ci net iets meer dan zwaarste 3-serie sedan. Dat is uiteraard gunstig voor de prestaties.
De eerste kennismaking begint goed. Bij het starten begroet de V8 met Valvetronic je vanuit het vooronder met een stevige brom. Gas erop en de geluidssensatie groeit en groeit. De krachtbron klimt gestaag in de toeren, niet met de hoogtonige snauw die sommige andere V8-en ten beste geven, maar eerder met een machtige en gespierde blaf. De 4,4-liter ontwikkelt maximaal een niet-kinderachtige 330 pk en een maximum koppel van 450 Nm bij 3.600 tpm. Deze cijfers staan garant voor een indrukwekkende acceleratie. De krachtbron trekt als een lier in alle zes de verzetten van de manuele bak (de 645 Ci is ook leverbaar met een sequentiële zesbak met elektronische koppeling, SMG, of een conventionele vijftrapsautomaat).
Inhaalmanoeuvres zijn een fluitje van een cent en daardoor heel veilig uit te voeren. Achter de versnellingspook zit een Sport-knop. Druk die in en de V8 reageert nog sneller op commando's die je via het gaspedaal geeft. Ook de mate van bekrachtiging van de stuurinrichting wordt dan aangepast, zodat je bochtige trajecten een fluitje van een cent zijn. De BMW blijft perfect in balans en laat nergens een steek vallen. Hij stuurt fantastisch en laat zich opmerkelijk veel welgevallen; je hebt geen moment het gevoel 'm 'kwijt te raken' hoe hard het ook gaat. BMW levert als optie z'n nieuwste snufje op de 645 Ci: actieve besturing.
De zit achter het stuur is bijna ideaal en het dashboard is opgebouwd uit mooie, luxe materialen. Het oogtwat vriendelijker dan in andere BMW's. Dat is vooral te danken aan de afgeronde overkappingen van de klokkenwinkel en het display midden op het instrumentenpaneel. De 645 Ci heeft net als de 5-serie een ten opzichte van de 7-serie versimpeld en daardoor toegankelijker iDrive aan boord.
Niet al te lange personen kunnen het achterin redelijk lang uithouden en de kofferbak slikt met gemak twee golfsets.
Vijftien jaar gelden verdween de vorige 6-serie van het toneel, maar het wachten op BMW's nieuwe 6 is de moeite waard geweest. In januari staat de 645 Ci in de showroom. Meer gegevens staan in de rij-impressie in AutoWeek no. 46 van 5 november.