Gereden: BMW 6 Serie Coupé

BMW 640i
Dit najaar lanceert BMW de derde editie van de 6-serie. Voor het eerst is het model dan leverbaar met vierwielaandrijving. Een andere primeur is het A-label dat de 640d-turbodiesel krijgt toegekend.

De 6-serie Coupé was nimmer de fraaiste uit het gamma van de Beierse fabrikant. Maar z'n hier en daar wat moeilijke proporties en de wonderlijk gepositioneerde achterklep die bij de 6 gewoon op de achterplecht bleef liggen, terwijl-ie bij de 7-serie bijvoorbeeld plaatsmaakte voor een conventioneel exemplaar stonden z'n populariteit niet in de weg. En da's goed nieuws voor de komende grote coupé van BMW. Want hij is niet langer het lelijke eendje van het gezelschap; integendeel. Hij is langer, breder, maar ook lager dan z'n voorganger en oogt daardoor elegant, atletisch en lichtvoetig tegelijk.
Toch kan de 6 onderweg niet helemaal verhullen dat je met een behoorlijk zware auto onderweg bent. Niet zo vreemd; afhankelijk van de uitvoering weegt de BMW al gauw tenminste een slordige zeventienhonderd kilogram. Des te knapper is het van BMW dat het deze auto zo'n uitmuntende combinatie van dynamiek en vormgeving heeft meegegeven; zoals het een BMW betaamt. De credits hiervoor komen voor een belangrijk deel voor rekening voor het nieuw ontwikkelde onderstel van de 6 Coupé, dat allemaal technieken omvat die we al kennen van de 5- en 7-serie, net als actieve besturing in combinatie met meesturende achterwielen, waarmee de 6 eveneens kan worden uitgerust.

Driving Experience Control

Door toepassing van wat BMW Driving Experience Control heeft gedoopt, kun je het weggedrag van de auto aan je eigen wensen aanpassen. Het systeem omvat de modi Comfort, (optioneel Comfort+), Sport en Sport+. De 640d en door ons gereden 640i hebben tevens een zuiniger ECO PRO-rijmodus dat je uitdaagt tot een rustiger rijgedrag. De motor draait lagere toerentallen, en de gasrespons wordt aanmerkelijk trager in deze modus. De coupé krijgt zelfs er zelfs een loom karakter van. In de ECO PRO-stand blaast de airco tevens minder hard. En zo moet ECO PRO bijdragen aan een lager brandstofverbruik en een geringere uitstoot aan emissies. De 640d komt mede door de ECO PRO-functionaliteit én z'n start-/stop-systeem, dat hij deelt met de 640i in aanmerking voor een A-label. En daarmee is-ie de eerste in z'n klasse die zo'n label krijgt toebedeeld. Het start-/stopsysteem werkt weliswaar voorbeeldig, het laat de motor helaas niet geheel ongemerkt starten; een kleine siddering gaat dan door het interieur en dat is een kleine smet op het comfortblazoen van de auto.

Alle uitvoeringen van de 6-serie krijgen een achttraps automatische transmissie mee. In de 640i maakt die een formidabele indruk. De bak schakelt vrijwel onmerkbaar en laat zich niet van de wijs brengen door snel wisselende gaspedaalstanden. Wanneer je plotseling vol vermogen vraagt van de BMW, reageert de transmissie alert en schakelt onmiddellijk enkele verzetten terug om vervolgens weer soepel op te schakelen.

xDrive

Hoewel de 320 pk sterke 640i ruim bovenmodaal presteert met een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 5,4 seconden en een afgeregelde topsnelheid van 250 km/h, kan het allemaal nog wat imponerender. Met de 650i, bijvoorbeeld. Hij heeft een 4,4-liter V8 van 407 pk aan boord. Deze topper van de 6 Coupé-reeks snelt vanuit stilstand in 4,8 seconden naar 100 km/h. En alsof de BMW nog niet als op rails door de bocht gaat, stelt de Beierse fabrikant nu xDrive ter beschikking aan de sterkste 6 Coupé. De integrale aandrijving zorgt voor nog meer tractie. Half oktober staat de nieuwe 6-serie bij de Nederlandse BMW-dealers voor een vanafprijs van 90.350 euro voor de 640i.

De volledige rij-impressie met de BMW 6-serie is te lezen in AutoWeek 28, die op woensdag 13 juli in de winkels ligt.

Lezersreacties (55)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.