Gereden: BMW 3-serie Touring

BMW 3-serie Touring
BMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie TouringBMW 3-serie Touring
De BMW 3 Serie Touring gaat onmiddellijk na zijn debuut op de IAA in Frankfurt de gelederen van de 3-serie versterken. In de buurt van München kropen we achter het stuur van de de nieuwste BMW.
De BMW 3 Serie Touring gaat onmiddellijk na zijn debuut op de IAA in Frankfurt de gelederen van de 3-serie versterken. In de buurt van München kropen we achter het stuur van de de nieuwste BMW.

De 3-serie Touring is klaar voor de start. Hij moet weliswaar eerst op de IAA in Frankfurt, midden september, nog aan het grote publiek worden voorgesteld, maar onmiddellijk daarna arriveert hij bij de BMW-dealers.
De Touring is qua maatvoering exact hetzelfde als de Sedan, dus met een wielbasis van 2,76 m en een lengte, breedte en hoogte van respectievelijk 4,52 m, 1,82 m en 1.42 m. Alleen krijgt hij wat extra gewicht aan de achterkant mee, zo'n 70 kg. Het verschil zit 'm natuurlijk als je kijkt naar de vorige Touring, dan is de nieuwe versie wel degelijk groter. Hij is 42 mm langer, 78 mm breder en 9 mm hoger, terwijl de wielbasis 35 mm groeide. Daarvan profiteren de cabine en uiteraard de bagageruimte. De inhoud daarvan is nu 460 liter, 25 meer dan van de vorige 3-serie Touring en met neergeklapte achterbank boven de vlakke laadvloer is dat maximaal 1.385 liter, 40 liter meer.
Een stationwagen moet vooral zijn praktische kanten hebben en daaraan is door BMW de nodige aandacht besteed. Allereerst kan je het achterraam apart openen. Daarbij gaat automatisch het afdekscherm boven de bagageruimte mee omhoog. Hetzelfde gebeurt ook als je de achterklep opent. Het rolscherm is trouwens gemakkelijk te verwijderen; ontgrendel 't met een klik en dan is het zonder wrikken of wringen uitneembaar.
Door de auto op run flatbanden te zetten, kon de ruimte die normaal voor het reservewiel wordt gebruikt, benut worden voor een extra bergvak onder het deksel van de laadvloer. Verder is er aan de onderkant van het rolscherm een parapluhouder, zijn er aan weerszijden haakjes om tassen aan op te hangen en netten, is er een 12-volt aansluiting en is de vloer voorzien van vier vastzetogen.
Als optie is er een speciaal bagagepakket met een omkeerbare laadvloer. Daarvan is de onderkant voorzien van een kunststof bekleding die kan worden uitgevouwen tot over de bumper. De tildrempel is trouwens lager dan vroeger en ligt nu op 59 cm. Onder de geopende achterklep een hoogte is van 1,99 m, genoeg ruimte om er rechtop onder te kunnen staan. Een andere optie is de uitneembare skizak voor twee paar skies. Omdat een stationwagen vaak gebruikt wordt om een aanhanger of caravan te trekken, heeft BMW voor de 3 Touring een elektrisch 'uitschuifbare' trekhaak beschikbaar. Met een druk op de knop komt de haak automatisch van onder de bodem naar buiten.

Comfortabeler
BMW heeft voor de Touring vijf motoren beschikbaar: drie benzine- en twee dieselvarianten. We kennen er vier uit de sedan: de 320i, 325i, 330i en de 320d. Helemaal nieuw is de 330d. Hij heeft een vermogen van 231 pk en een enorm koppel 500 Nm, dat tussen 1750 en 3000 tpm beschikbaar is. De top van Touring met de nieuwe zescilinder diesel ligt op 248 km/h en hij moet in staat zijn de sprint van 0-100 km/h te kunnen afleggen in 6,8 seconden. Helaas was de nieuwe diesel nog niet beschikbaar tijdens de eerste kennismaking met de nieuwe stationwagen in de buurt van BMW's hoofdkwartier in München.
Wél stonden de 325i en de 320d voor ons klaar. Beide versies reden we ook al bij de introductie van de nieuwe 3 Serie en ze voldoen in de stationwagen natuurlijk net zo goed als in de sedan, ook al voel je dat de auto aan de achterkant wat zwaarder is. Net als alle andere motorvarianten is de 320d gekoppeld aan een zesbak. De motor is natuurlijk ook in de Touring niet anders dan we al hadden ervaren: uitstekend. Het maximum koppel zorgt er bij lagere toerentallen al voor dat er ruim genoeg trekkracht beschikbaar is en hij lekker veel puf heeft. Ook met de 325i is de Touring een heerlijke, snelle auto. De besturing is stevig en precies en schakelen gaat bijna ongemerkt.
Verder helt de Touring wat meer dan de Sedan omdat hij wat comfortabeler is afgesteld. Net als de sedan profiteert ook de Touring van systemen die eerder op de 5-serie zijn geïntroduceerd. Eén daarvan is DSC Dynamic Stability Control, dat behoort tot de standaarduitrusting van de '3' en dat naast stabiliteitscontrole tal van functies heeft, zoals DBC Dynamic Brake en Traction Control en ook Active Cruise Control waarbij de afstand tot de voorligger kan worden ingesteld en het systeem door de remmen te gebruiken ook constant als minimum aanhoudt. Belangrijk in het geval van de Touring is verder trailer Stability Control. Daarbij wordt een slingerbeweging van de aanhanger herkend en wordt automatisch geremd om de combinatie weer stabiel te krijgen.
De prijs van de 3 Serie Touring beginnen bij 44.500 euro. Dat is niet mis, maar je hebt dan wel een auto met imago, en een afwerking en kwaliteit waar je u tegen zegt en waarbij het rijplezier hoog in het vaandel staat. En aan een gebrek aan keuze uit kleuren voor in- en exterieur zal het niet liggen: er zijn 624 verschillende combinaties mogelijk. Alle versies van de Touring komen op 17 september, direct na de wereldpremière op de IAA, beschikbaar.

Prijzen BMW 3-serie Touring
325i € 44.500
325i Executive € 48.200
325i Dynamic Executive € 50.750
320d (incl. partikelfilter) € 43.750
320d Executive € 47.450
320i Dynamic Executive € 50.300
Prijzen van de Touring met de 320i, 330i- en 330d-motoren zijn nog niet bekend.
De volledoge rij-impressie met de BMW 3-serie Touring staat in AutoWeek 30 die op 13 juli in de winkels ligt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.