Gereden: BMW 130i

BMW 130i
BMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130iBMW 130i
Een jaar na de introductie van de BMW 1-serie komt het eerste zescilinder model op de markt: de 130i.
Een jaar na de introductie van de BMW 1-serie komt het eerste zescilinder model op de markt: de 130i. 

De krachtbron van de BMW 130i  heeft 2.906 cc, en doet ook al dienst in de 330i, 530i en 630i. Het vermogen is 265 pk en het maximale koppel bedraagt 315 Nm. In de grotere modellen van BMW staat hij garant voor inspirerende prestaties, en het behoeft nauwelijks betoog dat de 3,0-liter de lichtere 1-serie tot ongekende hoogten opstuwt. De topsnelheid is  begrensd op 250 km/h. Maar dat mag de pret niet drukken; veel belangrijker is het acceleratievermogen van de BMW. Vanuit stilstand lanceer je 'm in slechts 6,1 seconden naar de 100 km/h. En trap je bij tachtig het gaspedaal in tot op het schutbord in het vierde verzet, dan doorbreek je in 5,8 seconden de 120 km/h-grens. Dit zijn waarden, waar 'hete' klassegenoten als bijvoorbeeld de Volkswagen Golf R32 het nog warmer van krijgen; de opper-Golf krijgt nog een harde dobber aan de 130i.

Kind kan de was doen
De compacte Beier laat zich met het fijn in de hand liggende driespaaks stuurwiel snaarstrak en met grote precisie door curves loodsen. Van het Active Front Steering voel je weinig. Het doet zich voornamelijk gelden bij lage snelheden. Dan moet je er even mee leren omgaan. Al snel stuur je namelijk verder in dan nodig.

Een kind kan de was doen met de achterwielaangedreven 130i. Voor de 130i heeft BMW de achterasconstructie opnieuw onder de loep genomen, waardoor niet alleen het afrolcomfort is verhoogd, maar ook de rechtuitstabiliteit indruk maakt. Dankzij de ideale gewichtsverdeling van 50:50 over de voor- en achteras blijft de BMW ook lang stabiel in snel genomen bochten. Overmoedige chauffeurs worden beschermd door elektronische veilligheidssystemen. Als enige in de reeks heeft de 130i Dynamic Stability Control (DSC). Het systeem is herzien en de jongste generatie houdt met een groter aantal remfuncties dan voorheen de remweg van de auto zo kort mogelijk. In DSC geïntegreerd zit Cornering Brake Control (CBC), dat bij remmen in de bocht overstuur tegengaat. Het is al met al kinderlijk eenvoudig om hard te gaan met de BMW 130i, terwijl de ervaren bestuurder zich allerminst verveelt achter het stuur.

De BMW 130i staat in de showroom voor 42.100 euro. Er is een 130i Introduction-versie, die de meest gevraagde opties uit andere 1-series aan boord heeft voor 44.995 euro. Het hele pakket extra's vertegenwoordigt een waarde van ruim twaalf mille.

PRIVATE LEASE BMW 1-serie

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.