Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Alfa Sportwagon

1
Gereden: Alfa Sportwagon
  • Nieuws
19 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vanaf begin juni bij de dealer vanaf f 49.950,-. Maar hoe rijdt de praktische variant van de Alfa 156?

Dít wordt een klapper!

Leasers aller landen verheugt u: de Alfa Sportwagon is in aantocht. De stationversie van de lieveling van leasend Nederland is waarschijnlijk de mooiste in z'n klasse. En z'n totale belading zal al even waarschijnlijk veelal aan het kledinghaakje hangen. En, rijdt 'ie een beetje?

Ach, wat er toch met die goede oude pakezel van vroeger gebeurd is... Was 'ie vroeger alleen goed om giga-hoeveelheden lading te verstouwen en -voeren, tegenwoordig moet 'ie zelfs hip zijn. Zo moet de Zangeres Zonder Naam zich hebben gevoeld toen ze opeens 'camp' werd. Sommige zijn hip of worden hip gemaakt, andere stations worden hip geboren. En geen duidelijker voorbeeld van die laatste categorie dan de nieuwe Alfa Sportwagon. Ze zeggen het zelf al; het persbericht is nog geen twee regels oud of het toverwoord 'lifestyle' is al gevallen. Niet dat je die bevestiging nodig had: werp éénblik op de scherp aflopende achterkant van de Sportwagon en je weet: dit is een auto voor 'dynamische mensen die hun vrije tijd serieus nemen'. Lees: mensen die, bijtelling daargelaten, niet zelf voor hun auto betalen en een leuke auto mogen uitzoeken. Wat dat betreft hadden ze hem net zo goed de Alfa 156 IT kunnen noemen.

Stationcoupé?

Maar ach, zo gek is het niet, die stationopmars. Mensen móeten nu eenmaal steeds meer tegenwoordig. Én een baan met een Engelse naam én een fantastisch sociaal leven én allerlei 'buitenschoolse activiteiten en en en. En een auto die daarbij past. Vergelijk het met mensen die halsstarrig blijven vasthouden aan wonen in een dichtgeslibte stad. Je gaat niet elke dag naar de film én de kroeg én het theater en en en, maar het is wel leuk dat het kan. En in die sfeer moet je de Sportwagon ook zien. Natuurlijk zit je er meestal alleen in en natuurlijk ga je niet elk weekend diepzeeduiken of met zes man golfen, maar als het gebeurt, kan jij. En je auto ook. En we voorspellen de Alfa Sportwagon nu al een bijzonder rooskleurige toekomst, want sjonge, wat ziet hij er goed uit. De prachtige lijnen van de sedan zijn op geen enkele manier geweld aangedaan, sterker nog: op de een of andere manier lijken ze bijna te zijn versterkt. Alfa vindt zelf natuurlijk weer dat ze een 'nieuw soort auto' hebben gemaakt, een kruising tussen een station en een coupe. Dat is een tikje overdreven, maar coupe-achtige trekjes heeft de Sportwagon zeker. Dat komt onder andere door die fraaie aflopende lijn van de achterkant, en door de truc die bij de 156 zo goed werkt ook op de Sportwagon toe te passen: het verstoppen van de deurgrepen van de achterportieren. Zo vloeit de lijn mooi en ongehinderd door.

Knap

Een bekend probleem bij stations is de stijfheid van de carrosserie. Stations 'wringen' nu eenmaal veel meer dan sedans. Alfa heeft daar door middel van een hele serie verstevigingen veel werk van gemaakt en met succes. Je zou op geen enkele manier zeggen dat je in een station rijdt. Want dat is de grote verdienste van de Sportwagon: hij rijdt exact hetzelfde als de 156. Wat betekent dat je een sportief, maar niet stug geveerde auto hebt met een wegligging die gerust bovengemiddeld genoemd mag worden. Grof doen in de bocht levert onderstuur op, maar listige uitbreekgemenigheidjes van de achterkant bij gas los blijven uit. Een zalig rijdende auto, die fantastisch schakelt en stuurt, en hooguit wat al te bijtgraag remt. Maar dat is ook een kwestie van wennen. Wat wel opviel was de grote draaicirkel - 'even keren' betekent al snel 'even steken'. En nog zo'n 156-stokpaardje: je zult hobbels & bobbels in het wegdek niet altijd voelen, horen doe je wel degelijk. Het Sportwagon-onderstel mag dan briljant zijn, het laat wel van zich horen. Al is het, en dat is knap, niet veel erger dan in de sedan; het klankkast-effect van een station gaat voor de Sportwagon niet op.

Slim en praktisch

We zeiden het al: voor het laadvolume hoef je de Sportwagon niet te kopen. Door die 360 litertjes ruimte ben je zo heen, en ook hier is het weer zo: in de kofferbak van de sedan kan méér mee. Als je rekent tot aan het, fraai met een Sportwagon-logo versierde afdekzeil. Door de achterbank (60/40) neer te klappen, kom je tot maximaal 1180 liter. Maar goed, gigagroot is "ie dan niet, slim en praktisch is hij wel. Overal zitten sleepogen waaraan netten bevestigd kunnen worden, waardoor je de ruimte zo in kunt delen als je zelf wil, en spullen niet gaan glijden. Keurig zijn ook de vakken aan de flanken - bij uitstek geschikt voor een cd-wisselaar. Waar we wel weer kriegel van worden is het feit dat de kofferklep alleen van binnenuit of met de sleutel te openen is. Er zal best wat voor te zeggen zijn, maar wij vinden "t gewoon onhandig. Daarbij: wanneer bent u voor het laatst van uw bagage beroofd toen u voor het stoplicht stond?

Zoals z"n broer

De motoren en uitrustingsniveaus vertonen grote gelijkenissen met die van de 156. Alle motoren uit z"n sedanbroer (1.6, 1.8. 2.0 en 2.5 V6 op benzine en de 1.9 en 2.4 JTD) komen ook in de Sportwagon. Voor elk wat wils dus en allemaal goed, al kunnen we ons voorstellen dat het met een volgeladen 1.6 niet zo lekker doortrappen meer is. Eén verschil is opmerkelijk: de Sportwagon beschikt (hopelijk standaard, daar is de importeur nog over aan het onderhandelen) over windowbags. Een opblaasgordijn dat ook achterpassagiers beschermt bij een aanrijding. Begin juni staat de Sportwagon bij de dealers vanaf f 49.950,-. Wanneer loopt úw leasecontract af?

Voor alle gegevens en prijzen kijk in CarBase Actueel.

Alfa Romeo

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 510pk | 1e eig | Perfect onderhouden | Harman/Kardon | Carbon stuur | Camera

    Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 510pk | 1e eig | Perfect onderhouden | Harman/Kardon | Carbon stuur | Camera

    • 2020
    • 29.215 km

    € 82.500

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T 170 TCT Distinctive | Trekhaak | Bose

    Alfa Romeo Giulietta 1.4 T 170 TCT Distinctive | Trekhaak | Bose

    • 2012
    • 140.694 km

    € 11.445

    Alfa Romeo Mito 1.4 8V S&S Progression

    Alfa Romeo Mito 1.4 8V S&S Progression

    • 2012
    • 112.530 km

    € 5.850

Meer Alfa Romeo occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo specificaties
  • Alfa Romeo occasions
  • Alfa Romeo video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo tests
  • Alfa Romeo gebruikersreviews
  • Alfa Romeo index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden