AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Alfa Romeo Crosswagon
Italiaanse ijspret
Hoeveel Alfa-zwierigheid en –sportiviteit biedt een crossover als de Crosswagon nog? AutoWeek gaf de hoogpotige 156 (plus 7,5 cm) de sporen.
Hoeveel Alfa-zwierigheid en –sportiviteit biedt een crossover als de Crosswagon nog? AutoWeek gaf de hoogpotige 156 (plus 7,5 cm) de sporen in het uiterste noorden van Zweeds Lapland. Door sneeuw en ijs.
"Hoogpotige 156" doet de Crosswagon tekort. Extra techniek onderhuids maakt de CW tot een volwaardige vierwielaandrijver. Geen terreinauto: de CW heeft geen lage gearing en zo zet Alfa de auto ook niet neer. Maar het mechanische, permanente 4WD-systeem, waarvan een centraal Torsen-differentieel het hart vormt, moet het doen. Het tilt de auto net even naar een hoger, praktischer plan.
Vooropgesteld: het is een hype, dat crossover-gedoe, maar je kunt natuurlijk wel net even wat meer met zo'n soort auto.
Traditiegetrouw zijn 4WD's als deze heerlijk stabiele aanhanger-trekkers. Op een drassige familiecamping steel je geheid de show want je komt altijd iets verder. En over trekkracht gesproken: Alfa's JTD-motoren sluiten natuurlijk prima aan bij grootse trekambities.
Maar bovenal: met een 4WD 156 kun je simpelweg harder de hoek om. En daar komt dan weer de Alfa-sportiviteit om de hoek kijken... En wat denkt u? Opeens hebben we de sleutels van een Crosswagon 1.9 JTD in de knuisten.
Op het testcircuit van Fiat Auto in het Zweedse Arjeplog stikt het van de auto's. Half afgeplakte auto's ('no pictures!'), veel Fiats, concurrerende merken. Maar sneeuw en ijs zijn nog ruimer vertegenwoordigd. De helft van het afgesloten terrein bestaat uit water, bevroren water wel te verstaan. Daar vinden we een paradijs voor wie wil rijden op de grens zonder gevaar. Een circuit op een ijsmeer, uitgegraven door een sneeuwschuiver. Met muren van sneeuw als bufferzone. Twee grote cirkels waar je zonder erg volledig en hard de bocht uit kunt vliegen. Het meer is giga, het hele testterrein indrukwekkend.
Onderstuur en overstuur zijn begrippen die gaan leven tijdens het steeds harder rijden op de ruimte ijscirkel. De elektronica aan boord maakt overuren. Want Crosswagons 4x4-systeem is dan mechanisch, de auto is wel voorzien van ESP. Eerst blijft de CW sporen als een tijger. Maar boven de 85 km/h gaat ook deze auto naar de buitenkant schuiven. De achterkant doet attractief mee, een beetje overstuur vindt íe heerlijk. Seconden later, of fracties daarvan, en de elektronica grijpt in, snijdt het koppel af en remt wielen. Jammer maar veilig want geen 4WD-systeem stijgt uit boven de oer-mechanica-wetten.
Even ter vergelijking met een voorwielaangedreven 156 de baan op en... onderstuur! De Alfa houdt de opgelegde koers niet vast en glijdt naar buiten. ESP springt bij. De middenring van de cirkel is trouwens puur ijs waar je sowieso zonder spikes niks kunt.
Dan het circuit op het ijsmeer. Een machtige afwisseling van snelle, langzame, lange, korte, rijdbare en spekgladde bochten. We jagen er de CW overheen. Z'n stabiliteit is opmerkelijk en geeft vertrouwen. Door veel grip, een goede rijpositie, een alerte JTD-motor en, daar-is-ie-weer, elektronica als assistent, ga je onverwacht hard over een bovengemiddeld listig wegoppervlak. Alleen stom stuurwerk of onbezonnen snelheden kegelen je de sneeuwwal in. Jammer dat bij een lange drift de motor doodvalt en de snelheid inkakt. Kicken evengoed als je op half sneeuw-half ijs vol in de ABS duikt en de auto toch stabiel recht blijft.
Maar dan: dan sturen we 'voor het gevoel'ook nog even de Alfa GT 3.2 V6 het ijsmeer-circuit van Arjeplog over. En dat is nog gaver. Wellicht zijn we met de CW uiteindelijk sneller, maar de GT laat meer met zich dansen en zwieren en communiceert nog beter en eerder. Dat de GT goed ligt, bewijst hij ook hier onder aalgladde omstandigheden.
In juni is Alfa's Crosswagon helemaal klaar (we reden met een aantal voorserie-testauto's). In het najaar in Nederland te koop met, om te beginnen, de JTD-motor.
"Hoogpotige 156" doet de Crosswagon tekort. Extra techniek onderhuids maakt de CW tot een volwaardige vierwielaandrijver. Geen terreinauto: de CW heeft geen lage gearing en zo zet Alfa de auto ook niet neer. Maar het mechanische, permanente 4WD-systeem, waarvan een centraal Torsen-differentieel het hart vormt, moet het doen. Het tilt de auto net even naar een hoger, praktischer plan.
Vooropgesteld: het is een hype, dat crossover-gedoe, maar je kunt natuurlijk wel net even wat meer met zo'n soort auto.
Traditiegetrouw zijn 4WD's als deze heerlijk stabiele aanhanger-trekkers. Op een drassige familiecamping steel je geheid de show want je komt altijd iets verder. En over trekkracht gesproken: Alfa's JTD-motoren sluiten natuurlijk prima aan bij grootse trekambities.
Maar bovenal: met een 4WD 156 kun je simpelweg harder de hoek om. En daar komt dan weer de Alfa-sportiviteit om de hoek kijken... En wat denkt u? Opeens hebben we de sleutels van een Crosswagon 1.9 JTD in de knuisten.
Op het testcircuit van Fiat Auto in het Zweedse Arjeplog stikt het van de auto's. Half afgeplakte auto's ('no pictures!'), veel Fiats, concurrerende merken. Maar sneeuw en ijs zijn nog ruimer vertegenwoordigd. De helft van het afgesloten terrein bestaat uit water, bevroren water wel te verstaan. Daar vinden we een paradijs voor wie wil rijden op de grens zonder gevaar. Een circuit op een ijsmeer, uitgegraven door een sneeuwschuiver. Met muren van sneeuw als bufferzone. Twee grote cirkels waar je zonder erg volledig en hard de bocht uit kunt vliegen. Het meer is giga, het hele testterrein indrukwekkend.
Onderstuur en overstuur zijn begrippen die gaan leven tijdens het steeds harder rijden op de ruimte ijscirkel. De elektronica aan boord maakt overuren. Want Crosswagons 4x4-systeem is dan mechanisch, de auto is wel voorzien van ESP. Eerst blijft de CW sporen als een tijger. Maar boven de 85 km/h gaat ook deze auto naar de buitenkant schuiven. De achterkant doet attractief mee, een beetje overstuur vindt íe heerlijk. Seconden later, of fracties daarvan, en de elektronica grijpt in, snijdt het koppel af en remt wielen. Jammer maar veilig want geen 4WD-systeem stijgt uit boven de oer-mechanica-wetten.
Even ter vergelijking met een voorwielaangedreven 156 de baan op en... onderstuur! De Alfa houdt de opgelegde koers niet vast en glijdt naar buiten. ESP springt bij. De middenring van de cirkel is trouwens puur ijs waar je sowieso zonder spikes niks kunt.
Dan het circuit op het ijsmeer. Een machtige afwisseling van snelle, langzame, lange, korte, rijdbare en spekgladde bochten. We jagen er de CW overheen. Z'n stabiliteit is opmerkelijk en geeft vertrouwen. Door veel grip, een goede rijpositie, een alerte JTD-motor en, daar-is-ie-weer, elektronica als assistent, ga je onverwacht hard over een bovengemiddeld listig wegoppervlak. Alleen stom stuurwerk of onbezonnen snelheden kegelen je de sneeuwwal in. Jammer dat bij een lange drift de motor doodvalt en de snelheid inkakt. Kicken evengoed als je op half sneeuw-half ijs vol in de ABS duikt en de auto toch stabiel recht blijft.
Maar dan: dan sturen we 'voor het gevoel'ook nog even de Alfa GT 3.2 V6 het ijsmeer-circuit van Arjeplog over. En dat is nog gaver. Wellicht zijn we met de CW uiteindelijk sneller, maar de GT laat meer met zich dansen en zwieren en communiceert nog beter en eerder. Dat de GT goed ligt, bewijst hij ook hier onder aalgladde omstandigheden.
In juni is Alfa's Crosswagon helemaal klaar (we reden met een aantal voorserie-testauto's). In het najaar in Nederland te koop met, om te beginnen, de JTD-motor.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring Alfa Romeo 156: de op één na populairste Alfa
20 jaar terug
Alfa Romeo Crosswagon Q4 was ultralate cross-over 156
Reportage
Eerbetoon aan de twee mooiste uit bloedlijn Alfa Romeo Giulia: eerste en 156
Barrelbrigade Klokje Rond - Alfa Romeo 156 1.8 Twin Spark – 2002 – 351.680 km
Barrelbrigade