Genesis GV80 Coupé: aanval op BMW X6 en Mercedes GLE Coupé
Margepakker
Met cross-overs en SUV's doen autofabrikanten veelal relatief goede zaken, onder meer omdat de winstmarge op een hoog model op bestaande techniek nou eenmaal net iets hoger ligt. Wat blijkt? Door een SUV aan de achterzijde enigszins plat te drukken kun je als autobouwer eenvoudig nóg een margepakker aan je leveringsgamma toevoegen. De Genesis GV80 komt er straks ook als Coupé en op deze foto's zie je de nieuwkomer vanuit alle hoeken al behoorlijk goed.
De Genesis GV80 werd in 2020 gepresenteerd en is inmiddels dus zo'n drie jaar oud. Van Genesis' concurrent van SUV's als de Mercedes-Benz GLE en BMW X5 bestaat in tegenstelling tot van zijn tegenspelers géén variant met een sterker aflopende daklijn. De GLE en X5 hebben immers de GLE Coupé en X6 als 'dynamischer' gelijnde alternatieven. Maar ook Genesis gaat het pad van de 'SUV met sterk aflopende daklijn' bewandelen. Het bewijs zie je op deze spionagefoto's.
Eerlijk is eerlijk: dat de Genesis GV80 een Coupé-broertje krijgt is geen verrassing. In april dit jaar liet het immers al de Genesis GV80 Coupé Concept zien. Dat was al een behoorlijk productierijp ogende GV80 waarbij het dak vanaf het punt tussen de A- en B-stijlen al rap omlaag dook. Het testexemplaar op deze foto's volgt die lijn, maar er is meer interessants.
De Genesis GV80 Coupé Concept van eerder dit jaar.
De GV80 is zoals gezegd inmiddels een jaar of drie oud en dat betekent dat Genesis de nieuwe GV80-variant niet 'zomaar' uitbrengt, terwijl er een facelift in aantocht is. Genesis lijkt derhalve de komst van de GV80 Coupé te laten samenvallen met de introductie van de gefacelifte GV80. Op dit testmodel zien we koplampen met een vernieuwde lichtsignatuur die meer lijkt op die van de jongere G90. Of de met elkaar verbonden achterlichten van de GV80 Coupé Concept het productiestadium halen, valt nog te bezien.