General Motors schuift autonome ambitie naar achteren

Meer testwerk nodig

Autonome Chevrolet Bolt

Cruise Automation, de tak van General Motors die zich bezighoudt met autonoom rijden, ziet af van de ambitie om in 2019 met een autonome taxivloot te komen. Voordat het zover is, is meer testwerk nodig.

Wanneer de autonome taxi’s dan wel verschijnen, is vooralsnog niet duidelijk. Dan Ammann, CEO van Cruise, volstaat op z’n blog met de mededeling dat het testwerk de grenzen van dit jaar gaat overschrijden. Dat testwerk in en om San Francisco wordt wel stevig uitgebreid om de snelheid erin te houden. Hoewel Cruise al sinds 2016 met zulke testritten bezig is in die regio, zegt Ammann dat er simpelweg meer testwerk nodig is voor dat de zelfstandig rijdende auto’s commercieel kunnen worden ingezet.

Sinds General Motors Cruise drie jaar geleden kocht, is het bedrijf nogal opgeschaald. Aanvankelijk werkten er 40 mensen, inmiddels zijn dat er 1.500. De Chevrolet Bolt, bij ons bekend als Opel Ampera-e, dient steevast als basis voor de kunsten van Cruise en kan onder die vlag steeds meer zelfstandig.

Sinds oktober vorig jaar is niet alleen GM, maar ook Honda betrokken bij Cruise. Samen werken de drie partijen niet alleen aan de technieken die nodig zijn om een auto zelfstandig te laten rijden, maar ook aan een auto die speciaal voor dat doel is ontwikkeld. Ammann belooft dat er op korte termijn meer informatie naar buiten wordt gebracht over deze auto.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.