General Motors presenteert toekomstplannen
Mary Barra zegt achter de schermen gedurende negen maanden druk bezig te zijn geweest met het opstellen van de toekomstplannen voor General Motors. Klanten moeten hun hele leven bij het concern blijven en de waarde van de aandelen moeten stijgen, aldus Barra.
Volgend jaar is 27 procent van alle auto's die General Motors verkoopt, er een van een model dat binnen nu en anderhalf jaar nieuw wordt geïntroduceerd of wordt gefacelift. In 2016 moet dit percentage op 38 procent liggen, in 2019 op 47 procent. Ook wordt er hoog ingezet op het ontwikkelen en uitrollen van nieuwe communicatiesystemen waarmee 'vehicle-to-vehicle'-communicatie een gemeenschappelijk goed moet worden.
Eerder lazen we al dat Cadillac moet groeien. Volgend jaar worden vier nieuwe modellen voor de Noord-Amerikaanse markt onthuld, waaronder het nieuwe vlaggenschip: de CT6.
Uiteraard kan China niet vergeten worden in de plannen. Cadillac moet de komende vijf jaar in China 9 nieuwe modellen op de markt brengen. Het hele concern investeert tussen dit jaar en 2018 liefst 14 miljard dollar - zo'n 11 miljard euro - in het Aziatische land. Er moeten vijf nieuwe fabrieken komen die jaarlijks 5 miljoen auto's gaan produceren. In diezelfde periode moeten overigens 60 nieuwe modellen het immense land gaan aandoen. In Europa moet General Motors in 2016 weer winstgevend worden. Het concern wil dit realiseren door een fors modellenoffensief, met onder meer een nieuwe Astra en de Karl.