AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Geluidsoverlast snelweg meer en niet minder'
Geluid met lagere frequenties beter hoorbaar
40
Geluidsschermen, speciaal zoab-asfalt en betere geluidsisolatie van motoren zorgen er onbedoeld voor dat de geluidsoverlast van snelwegen toeneemt. Dat staat in een nog niet gepubliceerd rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het tv-programma De Monitor (KRO-NCRV) bericht daar zondag over.
De geluidsoverlast komt doordat dit soort maatregelen vooral geluid met een hogere frequentie tegengaan. Geluid met lagere frequenties is daardoor juist beter hoorbaar. Op sommige plekken in Nederland is het aandeel laagfrequent geluid in het lawaai van de snelweg verdubbeld, aldus het instituut. Die dreunende, brommende geluiden worden bijvoorbeeld door woningisolatie nauwelijks tegengehouden.
Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) wilde van het RIVM weten of het snelweggeluid door de jaren heen aan het veranderen is. Pas als het ministerie inhoudelijk op het rapport heeft gereageerd, wordt het openbaar.
Lees ook
Renault Clio RS Cup (2009) - Op de rollenbank
'Rijles met alleen automaat slecht idee'- podcast
Koopgids
Dit zijn de vijf beste compacte SUV & Crossover occasions tot € 15.000
Nieuws
Skoda Felicia Fun terug van weggeweest
Nieuws