AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gekkenhuis bij Caterham: RST-V8 met 500 pk
10
Hoewel een gewone Caterham al een hele rappe kart voor twee personen is, zijn er natuurlijk altijd mensen die meer willen. Maar het merk tart in de eeuwige honger naar meer vermogen nu alle natuurwetten met de RST-V8, de ultieme Caterham met in de sterkste vorm meer dan 500 pk aan boord.
Bij de huidige brigade supercars is een dikke 500 pk niet meer zo bijzonder, maar het wordt een ander verhaal als je bedenkt dat de Caterham RST-V8 maar 520 kilogram weegt. De kracht komt van een 2,4-liter V8 met supercharger. Dat betekent een specifiek vermogen van ongeveer 1000 pk per ton. Ter vergelijking: een Bugatti Veyron heeft ongeveer 510 pk per ton.
Dat dit de Caterham tot een sprintkanon maakt, behoeft geen uitleg. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost 'minder dan 3 seconden' (eventueel geholpen door Launch Control) en de topsnelheid is begrensd op 150 mijl per uur. Dat klinkt allemaal niet heel spannend, maar als je bedenkt dat je in een Caterham maar net boven het asfalt zit, betekent dit een snelheidssensatie die meerdere malen groter is dan in de rest van het supercargilde.
Goedkoop is de Caterham RST-V8 niet: de vanafprijs bedraagt 115.000 pond, wat in Engeland iets meer is dan de prijs van een Porsche 911 Turbo. Er bestaat een optie van een sequentiële zesversnellingsbak.
Caterham geeft de koper van de RST-V8 twee dagen rijtraining voordat hij met z'n nieuwe auto naar huis mag. Bij andere sportwagens misschien wat overbodig, maar in het geval van dit brute projectiel waarschijnlijk bittere noodzaak.
Dat dit de Caterham tot een sprintkanon maakt, behoeft geen uitleg. De sprint van 0 tot 100 kilometer per uur kost 'minder dan 3 seconden' (eventueel geholpen door Launch Control) en de topsnelheid is begrensd op 150 mijl per uur. Dat klinkt allemaal niet heel spannend, maar als je bedenkt dat je in een Caterham maar net boven het asfalt zit, betekent dit een snelheidssensatie die meerdere malen groter is dan in de rest van het supercargilde.
Goedkoop is de Caterham RST-V8 niet: de vanafprijs bedraagt 115.000 pond, wat in Engeland iets meer is dan de prijs van een Porsche 911 Turbo. Er bestaat een optie van een sequentiële zesversnellingsbak.
Caterham geeft de koper van de RST-V8 twee dagen rijtraining voordat hij met z'n nieuwe auto naar huis mag. Bij andere sportwagens misschien wat overbodig, maar in het geval van dit brute projectiel waarschijnlijk bittere noodzaak.
Lees ook
Nieuws
Caterham Project V krijgt Japanse aandrijflijn
Nieuws
Caterham Seven 485 zwaait af met Final Edition
Nieuws
Caterham Project V: lichtgewicht sport-EV met 400 kilometer bereik
Nieuws
Elektrische Caterham staart je aan en is klaar voor debuut
Nieuws