Tweedehands auto met iets meer dan 100.000 km vaak goedkoper buitenkansje
Doorbreek psychologische grens
Wie zoekt naar een tweedehands auto met een maximale kilometerstand van 100.000 kan een buitenkans mislopen. Uit onderzoek van van occasion- en vergelijkingsplatform Gaspedaal.nl blijkt dat je duizenden euro’s kunt besparen door een kleine stap over die 100.000-kilometergrens te zetten.
Zo bedraagt de gemiddelde vraagprijs van een occasion met een ton op de teller ruim €24.000. Bij tweedehands auto’s met 110.000 gereden kilometers ligt het gemiddelde op iets meer dan €20.500, een verschil van bijna 20 procent.
Tiguan en Focus
"Ook de gemiddelde vraagprijzen van de Volkswagen Tiguan en Ford Focus dalen flink als je de kilometerstand verhoogt naar 110.000 of 120.000", vertelt Marek Debicki, auto-expert bij Gaspedaal.nl. Van de vijf meest gezochte tweedehands auto’s op Gaspedaal.nl is de besparing bij de Volkswagen Polo het kleinst met net geen €900. Bij ‘grote broer’ Golf is het verschil bijna €1.100.
Bron: Gaspedaal.nl obv bouwjaar 2015 - 2020
‘Maximaal 100.000 kilometer’ populairste zoekfilter
De prijsverschillen bij 100.000 en 110.000 kilometer zijn volgens Debicki te wijten aan het aloude principe van vraag en aanbod: "Op ons platform wordt veruit het meest gezocht naar occasions met een maximale tellerstand van 100.000 kilometer en autobedrijven spelen daarop in. De consumentenvraag daarnaar is zo groot, dat het aanbod van tweedehands auto’s – op Gaspedaal.nl – onder die grens bijna 40 procent groter is dan het aanbod van occasions boven die grens. Ook op andere occasionplatforms zoals Autotrack.nl zie je zulke grote verschillen in aanbod."
Psychologische grens
Waarom die vraag naar occasions onder de 100.000 kilometer in ons land zo groot is, weet Debicki niet precies: "Het lijkt iets te zijn dat vroeger is ontstaan vanuit het autobedrijf. Rond de 100.000 kilometer kwamen er grote onderhoudskosten aan en daar haakten verkopers op in. Tegenwoordig is dit al lang niet meer zo."
Toch blijft het volgens Debicki een psychologische grens, net als een leeftijd van 5 of 10 jaar, terwijl het veel belangrijker is om te kijken naar de technische staat en onderhoudsgeschiedenis. "Een auto met 120.000 kilometer op de klok die aantoonbaar volgens fabrieksschema is onderhouden, kan een betere koop zijn dan een auto die de helft of een kwart daarvan heeft gereden, maar nooit een garage heeft gezien", aldus Debicki.