Gebruikers flits-app krijgen twee keer vaker bekeuring

41% kreeg boete

Flitsmeister Belgie

Automobilisten die gebruikmaken van flitsapps lopen een aanzienlijk hoger risico op een verkeersboete dan bestuurders die zonder zo’n app rijden. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Independer.

Uit een enquête bleek dat 41 procent van de flitsappgebruikers in het afgelopen jaar minimaal één boete kreeg. Onder automobilisten zonder flitsapp was dit 19 procent. Opvallend genoeg zouden flitsapps juist moeten helpen om boetes te voorkomen door bestuurders te waarschuwen voor flitspalen en mobiele flitscontroles. Maar dat lijkt in de praktijk anders uit te pakken.

"Vertrouwen op meldingen kan ertoe leiden dat je sneller rijdt als je niets hoort”, zegt Michel Ypma, verzekeringsexpert bij Independer. "Dat vergroot de kans op boetes. Zeker als je te laat wordt gewaarschuwd of onterecht denkt dat er geen controle is. Matig je snelheid liever voor de veiligheid, niet alleen voor de boetes.”

Mannen en jongeren vaker op de bon

Een kwart van alle Nederlandse automobilisten kreeg het afgelopen jaar een verkeersboete. Mannen blijken daarin koploper, blijkt uit de enquête: 33 procent van hen kreeg een boete, tegenover 21 procent van de vrouwen. Van de ondervraagde mannen zegt 42 procent een flitsapp te gebruiken, tegenover 30 procent van de vrouwen.

Jongeren tussen de 18 en 29 jaar krijgen relatief vaak een boete: 45 procent van hen werd bekeurd, terwijl dat bij 60-plussers slechts 16 procent is.

Tegelijkertijd ervaren jongeren de hoge autoverzekeringspremies als leeftijdsdiscriminatie: 63 procent van de jonge bestuurders vindt dat zij onterecht meer betalen. Volgens Ypma is er een logische verklaring: "Jonge bestuurders hebben nog weinig rijervaring en geen schadevrije jaren. Daarom zien verzekeraars hen als een groter risico, wat leidt tot hogere premies én – zo blijkt nu – meer boetes.”

Meer rijden, meer risico

Dat flitsappgebruikers vaker worden beboet, is volgens Independer deels te verklaren doordat zij simpelweg vaker onderweg zijn. Toch benadrukt Ypma: "Een flitsapp mag nooit een excuus zijn om de snelheid op te voeren. Uiteindelijk draait het om alert blijven en veilig rijden.”

Het onderzoek werd in opdracht van Independer uitgevoerd door onderzoeksbureau Q&A onder een representatieve groep van duizend Nederlandse automobilisten met rijbewijs.

Wil je weten hoe je bezwaar maakt tegen een verkeersboete? Kijk dan op deze pagina.

Lezersreacties (44)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.