GAC presenteert Aion V

Keuze uit drie versies

GAC Aion V
GAC Aion VGAC Aion VGAC Aion VGAC Aion VGAC Aion V

De Chinese markt is weer een elektrische SUV-achtige rijker. GAC voegt namelijk deze Aion V aan zijn leveringsgamma toe; een auto die in drie uitvoeringen verkrijgbaar is.

Guangzhou Automobile Group, beter bekend als GAC, stampte in 2018 zijn volledig elektrische submerk Aion uit de grond. In hetzelfde jaar lanceerde de nieuwe afdeling direct zijn eerstgeborene: de S. Die sedan krijgt nu gezelschap van een hoogpotige waar het merk de eerste foto's van laat zien en waar direct de eerste brokken hapklare informatie van beschikbaar zijn.

De Aion V is een SUV-achtige die met zijn lengte van 4,59 wat formaat betreft vergelijk baar is met auto's als de Ford Kuga en Mazda CX-5. De wielbasis is met 2,83 meter echter een ruime tien centimeter groter dan die van die twee SUV's. Dat heeft uiteraard te maken met het gegeven dat de Aion V is voorzien van een elektrische aandrijflijn.

Die elektrische aandrijflijn bestaat in alle gevallen uit een 184 pk en 350 Nm sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Wel valt er meer te kiezen op accugebied. De Aion V komt namelijk beschikbaar met niet één, niet twee, maar met liefst drie verschillende accupakketten. De kleinste variant heeft een capaciteit van 60 kWh, goed voor een NEDC-actieradius van 400 kilometer. Wie een grotere actieradius blieft, kan opteren voor een batterijpakket met een capaciteit van 70 kWh en zelfs voor een met 'inhoud' van 80 kWh. Met de middelste variant moet de Aion V 530 kilometer ver kunnen komen. Het grootste pakket geeft de SUV een reikwijdte van 600 kilometer.

De Aion V heeft niet alleen een relatief excentriek vormgegeven koets, ook van het binnenste is werk gemaakt. We zien een vrij minimalistisch ogend interieur met twee aan elkaar 'gesmolten' digitale displays die achter het tweespaaks stuurwiel zijn geplaatst. Gadgetliefhebbers worden mogelijk enthousiast van het gegeven dat het model overweg kan met 5G en dat-ie eveneens wordt geleverd met hard- en software waarmee je semi-autonoom (niveau 3) de weg op kunt.

GAC heeft vooralsnog geen plannen om met het submerk Aion de Europese markt te betreden.

Lezersreacties (4) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.