Frankrijk verlaagt maximumsnelheid
'400 doden minder, 335 miljoen euro meer'
De verlaging van de maximumsnelheid maakt deel uit van een twintigtal maatregelen waarmee het aantal verkeersslachtoffers moet worden teruggedrongen. Afgelopen jaar vielen in het Franse verkeer 3.477 doden en dat aantal stijgt weer sinds 2013, toen het laagste dodencijfer (3.268) ooit in het Franse verkeer werd genoteerd, aldus Le Figaro. De verlaging van de maximumsnelheid zou 400 levens per jaar schelen.
Deze maatregel stuit echter op veel verzet uit met name het bedrijfsleven en de rechterkant van de politiek. "Als impopulariteit nodig is om mensenlevens te redden, wil ik best impopulair zijn", pareert premier Edouard Philippe zijn tegenstanders. Onder die opponenten AutoPlus, dat een boeteregen voorziet: 'Jackpot voor de overheid' kopt ons zusterblad. AutoPlus heeft op basis van flitskasten op proeftrajecten becijferd dat de verlaging in heel Frankrijk de staat minimaal 335 miljoen euro aan extra boete-inkomsten oplevert, terwijl de aanpassingen aan de wegen (zoals het vervangen van 20.000 verkeersborden en het omprogrammeren van bijna duizend flitskasten) tussen de 5 en 10 miljoen gaat kosten.
De maatregel betreft in totaal zo'n 400.000 kilometer aan wegen en moet op 1 juli van dit jaar ingaan.