Frankrijk schroeft EV-subsidie terug en CO2-belasting op

Van twee kanten benaderen

Verkeer file Frankrijk (foto ANP)

In Frankrijk krijgt men de komende jaren steeds minder aanschafsubsidie voor elektrische auto's. Tegelijkertijd worden de 'boetes' voor CO2-uitstoot juist hoger.

Niet alleen in Nederland zet de overheid door middel van subsidies in op het versnellen van de verkoop van elektrische auto's. Fransen die in de markt zijn voor een nieuwe elektrische auto, krijgen dit jaar namelijk nog een financiële aanschafprikkel van €7.000. Dat wordt de komende jaren steeds iets minder. In 2021 gaat het naar €6.000 en in 2022 komt het op €5.000 te liggen. Daarbij wordt ook de subsidie op plug-in hybriden minder. Dat staat nu nog op €2.000 en dat wordt volgend jaar €1.000. Dat blijkt uit plannen die begin deze week zijn gepresenteerd door de Franse minister van Financiën.

Hoewel het er natuurlijk toe kan leiden dat er dit jaar nog een enorme run op elektrische auto's komt, zal het op de lange termijn dus wel iets minder gunstig worden. Tegelijkertijd is er juist een andere verandering op komst die er op een andere manier voor moet zorgen dat de gemiddelde uitstoot van het Franse wagenpark sneller omlaag gaat. Auto's met een verbrandingsmotor zijn eerder de klos. Dit jaar wordt er nog een 'boetebelasting' bij de aanschafprijs van een auto opgeteld op het moment dat de auto gemiddeld 138 g/km (WLTP) of meer CO2 uitstoot. Volgend jaar gaat die grens omlaag naar 131 g/km en in 2022 naar 122 g/km.

Per gram CO2 boven deze grens neemt de extra belasting op de auto exponentieel toe. Een auto met een gemiddelde CO2-uitstoot van 138 g/m krijgt er slechts €50 belasting bovenop, bij 200 g/km is dat maar liefst €12.500. De bovengrens voor deze belasting wordt aanzienlijk verlegd in de komende jaren: volgend jaar kan er tot maar liefst €40.000 extra belasting geheven worden op basis van overschrijding van de CO2-norm en in 2022 €50.000.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.