Frankrijk beperkt doorverkopen subsidie-EV’s
Langer houden, meer rijden
Frankrijk heeft één van de meest riante subsidieregelingen voor EV’s van Europa. Dat had als onbedoeld neveneffect dat mensen er voordelig een EV kochten om elders door te verkopen, maar nieuwe regels moeten daaraan een eind maken.
Franse kopers van een EV krijgen onder bepaalde voorwaarden (zie hieronder) een aankoopsubsidie van vele duizenden euro’s. Dat levert EV-verkopen op, maar ook mensen die in Frankrijk gunstig een EV aanschaffen om die vervolgens elders met winst te verkopen. Dat is niet de bedoeling van de tegemoetkoming, dus komen de Fransen nu met regels om deze praktijk een halt toe te roepen. Automotive News Europe merkt op dat Franse kopers hun gesubsidieerde EV vanaf nu minimaal 12 maanden moeten houden. Ook moet de auto daadwerkelijk worden gebruikt, en wel voor het afleggen van minimaal 6.000 kilometer.
Franse EV-kopers komen tot het einde van deze maand in aanmerking voor een subsidie van maximaal €6.000. Voorwaarde daarbij is wel dat de auto maximaal 45 mille kost, maar dat was tot voor kort zelfs het geval bij het instapmodel van de Tesla Model 3 in Frankrijk. Vanaf 1 juli wordt de subsidie verlaagd naar maximaal €5.000 voor auto’s onder de 45-mille-grens. Daarboven geldt tot €60.000 nu nog een tegemoetkoming van 2 mille, maar vanaf het tweede halfjaar wordt dat gehalveerd.
Ook in Nederland zijn er regels die het gunstig doorverkopen van gesubsidieerde auto’s moeten voorkomen. Zakelijke rijders krijgen bijvoorbeeld te maken met desinvesteringsbijtelling als de auto voor het vijfde kalenderjaar na aanschaf weer wordt verkocht. Particuliere kopers die een EV aanschaffen onder de SEPP-regeling (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren), dienen deze 3 jaar te houden. Daar wordt via de RDW periodiek op gecontroleerd.