Forse verkoopdaling Ferrari op thuismarkt

Ferrari 458 Italia
Het Italiaanse offensief om belastingontduiking te bestrijden heeft een ongewenst neveneffect: merken als Ferrari en Maserati hebben te kampen met flink dalende verkopen op de thuismarkt.

In het eerste kwartaal van 2012 verkocht Ferrari in Italië 51 procent minder auto's dan in dezelfde periode in 2011. Bij Maserati was dit zelfs 70 procent. Volgens de Italiaanse brancheorganisatie Federauto komt dit omdat rijke Italianen niet de aandacht willen trekken van overijverige belastinginspecteurs.
Uiteraard is dit maar een deel van de verklaring van de enorme daling van de verkopen. Op dit moment verkeert de Italiaanse economie in zwaar weer en daar heeft ook de automarkt natuurlijk last van.

Hoop bij Maserati

De extra hoge verkoopdaling van Maserati is te wijten aan het verouderende modellenpalet. Wat dat betreft is er hoop: in de komende 24 maanden onthult het merk uit Modena een model onder de Quattroporte (codenaam Levante), de nieuwe Quattroporte en de Kubang SUV. Bij Ferrari komt de F12 Berlinetta in 2013 als reddende engel.
Een extra pleister op de wonde is dat de Italiaanse sportwagenmerken minder afhankelijk van de thuismarkt zijn dan voorheen. De opkomende Aziatische economieën bieden meer dan voldoende compensatie voor de verkoopdalingen in het thuisland.

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.