Forse verkoopdaling Ferrari op thuismarkt
In het eerste kwartaal van 2012 verkocht Ferrari in Italië 51 procent minder auto's dan in dezelfde periode in 2011. Bij Maserati was dit zelfs 70 procent. Volgens de Italiaanse brancheorganisatie Federauto komt dit omdat rijke Italianen niet de aandacht willen trekken van overijverige belastinginspecteurs.
Uiteraard is dit maar een deel van de verklaring van de enorme daling van de verkopen. Op dit moment verkeert de Italiaanse economie in zwaar weer en daar heeft ook de automarkt natuurlijk last van.
Hoop bij Maserati
De extra hoge verkoopdaling van Maserati is te wijten aan het verouderende modellenpalet. Wat dat betreft is er hoop: in de komende 24 maanden onthult het merk uit Modena een model onder de Quattroporte (codenaam Levante), de nieuwe Quattroporte en de Kubang SUV. Bij Ferrari komt de F12 Berlinetta in 2013 als reddende engel.
Een extra pleister op de wonde is dat de Italiaanse sportwagenmerken minder afhankelijk van de thuismarkt zijn dan voorheen. De opkomende Aziatische economieën bieden meer dan voldoende compensatie voor de verkoopdalingen in het thuisland.