Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijd

Occasions met eeuwigheidswaarde

Alfa Romeo Mito ER
Volvo C30Forever young: met deze moderne auto’s zonder opvolger blijf je altijd bij de tijdafscheidsrit BMW i3Audi A2Toyota iQ occasionMercedes-Benz CLS Shooting Brake

Als je een nieuwe auto aanschaft weet je meestal maar een ding zeker: over een paar jaar rijd je er hopeloos verouderd bij. Vrijwel alle modellen krijgen immers een opvolger, vaak zelfs met dezelfde naam. Maar er zijn uitzonderingen: soms stopt de bloedlijn bij een bepaald model, waardoor het de eeuwige jeugd heeft. We zetten een paar van deze evergreens voor je op een rij. 

Alfa Romeo Mito 

De Alfa Romeo Mito is zo’n model dat niet werd afgelost, maar met zijn carrière van 2008 tot 2020 werd het bijna zijn eigen opvolger. In al die jaren veranderde het uiterlijk nauwelijks en in retrospect begrijpen we die keuze van het merk volledig. Want waar deze compacte driedeurs in eerste instantie nog merkwaardig hoog en bol was evolueerde de automarkt gestaag in zijn richting. Het gekke ding bleek tijdloos en kan er vandaag de dag nog steeds mee door. Want oogt een nieuwe Tonale of Mila … , eh, Junior nu echt zoveel actueler? We stellen het graag ter discussie. Wat ons betreft is de Mito een eeuwige junior.  

Volvo C30 

De Volvo C30, geïntroduceerd in 2006, is een driedeurs hatchback die herinneringen oproept aan de Volvo 1800ES uit de jaren 70. Beide zijn voor Volvo-begrippen opvallend frivool, wat zeker bij de C30 geldt dat hij eigenlijk vooral onpraktisch is. De kofferruimte laat zich niet alleen lastig beladen, om je bagage aan het zicht te onttrekken moet je ook nog eens een soort tent opzetten. Tegelijkertijd is juist dat onpraktische wat deze Volvo verfrissend maakt. Sterker nog, misschien is het wel de enige moderne Volvo met klassiekerpotentieel. 

Volvo C30

Mazda CX-3 

Het zijn niet alleen maar driedeurs hatchbacks die het zonder opvolger moeten doen, zelfs de populaire cross-over is zo nu en dan dit lot beschoren. Na een Qashqai komt een Qashqai en na een Macan een Macan, maar de Mazda CX-3 kende slechts een enkele generatie. Die verkocht niet eens slecht, toch werd de productie na zeven jaar gestopt zonder een directe opvolger in zicht. Is het omdat de kofferbak ruimte biedt aan een paar pizzadozen en zes samengeperste statiegeldblikjes? Of omdat de achterbank hooguit voldoende is voor twee rompen met een nek? We zullen het nooit weten. Wat we wel weten is dat Mazda’s nieuwe instap-cross-over een segment hoger opereert en CX-30 heet. Die krijgt vast een opvolger. Maar wil je een SUV-achtige met eeuwigheidswaarde, dan is de CX-3 jouw auto. 

BMW i3 

Ook EV’s, inmiddels toch gemeengoed, eindigen zo nu en dan zonder opvolger. Kijk maar naar de Mitsubishi i-MiEV en zijn Franse derivaten Citroën C-Zero en Peugeot I0n. Maar misschien wel het bijzonderste voorbeeld is de revolutionaire BMW i3. Met een beetje goede wil ziet deze auto er nu, ruim tien jaar na zijn introductie, nog steeds uit alsof hij binnenkort op de markt komt. Ook al was de i3 destijds vrij omstreden getekend, we zijn er zeker van dat veel BMW-liefhebbers de i3 zullen verkiezen boven wat het merk momenteel aanbiedt. En terecht, want de i3 stond daadwerkelijk voor innovatie en kende veel bijzondere technieken waaronder een complete carbon core. Tegelijkertijd geeft het hoop dat BMW gewaagde modellen zo rigoureus van tafel kan vegen, misschien blijft het ook wel bij een enkeltje XM. 

BMW i3

Audi A2 

Wie BMW i3 zegt moet ook Audi A2 zeggen, want beide koetsen lijken sterk op elkaar. Hoewel  Audi na de A2 met een A1 op de proppen kwam kun je deze modellen moeilijk rijmen als voorganger en opvolger. De A2 was immers, net als BMW’s i3, een regelrechte innovatie op het gebied van ruimte- en materiaalgebruik waar de A1 vooral een Volkswagen Polo is. In tegenstelling tot de BMW ziet zo’n Audi er niet uit alsof hij nog moet verschijnen, maar wees eerlijk. Zie je eraan af dat de oudste exemplaren al bijna 25 jaar meegaan? 

Toyota iQ 

Met de Smart City-Coupé, later ForTwo geheten, lanceerden Mercedes-Benz en Swatch net voor de eeuwwissel een totaal nieuw concept. Perfect was het niet, als je tenminste Toyota mocht geloven. Met hun iQ, die vast niet toevallig zo heet, staken ze de tweede generatie Smart naar de kroon. En hoe! De Smart bood slechts plaats aan twee personen, in de 30 centimeter langere iQ kon je drie complete lijven en een verzaagd overschot kwijt. Toyota zag echter een ding over het hoofd. Zo’n Smart was al geen koopje, de Japanse bewijsdrang maakte een iQ ronduit duur. Dat leidde tot teleurstellende verkoopcijfers en er kwam dan ook geen opvolger. Toch is de inmiddels 15 jaar oude iQ nog steeds actueel. Kijk maar eens naar de nieuwste Aygo X, waarin je zeker van voren nog altijd trekken van de iQ herkent. 

Mercedes-Benz CLS Shooting Brake 

Je zou bijna denken dat alleen het compacte segment eendagsvliegen kent. Hoewel er in dit segment daadwerkelijk meer wordt – of werd – geëxperimenteerd zijn er ook in de hogere klasse modellen zonder opvolger. Een relatief recent voorbeeld is de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Deze sportief gelijnde stationwagon was er tussen 2012 en 2018, en kreeg geen opvolger. Dat geldt wel voor de gewone CLS, dus of je met zo’n Shooting Brake nu echt helemaal bij de tijd rijdt? 

Dit is slechts een kleine greep uit de markt, er zijn nog veel meer modellen zonder directe opvolger. Wat is jouw favoriet? 

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.