Ford wil actieradius EV vergroten met verwarmde vloermatten
5 procent groter bereik
In de zich almaar voortzettende jacht op een zo groot mogelijke actieradius voor elektrische auto's komen autofabrikanten geregeld met interessante ideeën. Ingenieurs van Ford zijn met een aantal interessante manieren gekomen om het bereik van een EV te vergroten zonder aan de aandrijflijn te sleutelen.
Om het interieur van een elektrische auto te verwarmen, kun je natuurlijk de gebruikelijke klimaatregeling inzetten. Techneuten van Ford zijn niet geheel verrassend van mening dat je het elektrisch bereik van een elektrische auto kunt vergroten door de airco zo min mogelijk te gebruiken, maar dat betekent niet dat je hoeft te verpieteren van de kou. Door diverse oppervlakken in het interieur elektrisch te verwarmen, kan de klimaatregeling worden ontzien met als gevolg dat er minder stroom wordt verbruikt.
Natuurlijk moet er ook voor het elektrisch verwarmen van diverse oppervlakken stroom uit de accu komen, maar volgens Ford is voor het elektrisch verwarmen van interieurdelen 13 procent minder energie nodig dan wanneer je de airco zou gebruiken. In de praktijk levert dat volgens Ford een 5 procent hogere actieradius op. Belangrijke hierbij: de tests zijn niet uitgevoerd met een elektrische personenauto.

Lekker warm he?
Hoe heeft Ford zijn concept dan wel getest? Met een elektrische E-Transit die het heeft voorzien van verwarmde armsteunen, vloermatten, deurpanelen, zonnekleppen en een verwarmbaar paneel onder het stuurwiel. In en rond Keulen bootste Ford een werkdienst na door fictief pakketjes te bezorgen én een rit van 350 kilometer te rijden. Deze werkdag werd in zowel in de winter als de zomer en op droge als natte wegen en bij regen en wind gestimuleerd.
De ervaring die Ford tijdens de tests heeft omgedaan worden volgens het merk meegenomen in de ontwikkeling van toekomstige elektrische modellen. In 2026 wil Ford in Europa jaarlijks 600.000 EV's verkopen. Vanaf 2030 wil Ford in Europa alleen nog elektrische personenauto's voeren. De Mustang Mach-E is momenteel de enige elektrische personenauto van het merk. Daar komt binnenkort een tweetal EV's op basis van het MEB-platform van Volkswagen, maar ook zit er een elektrische versie van de Puma en een stel elektrische bedrijfswagens in het vat.