Ford Puma ST Powershift: mildere mild-hybride ST met automaat
Iets minder kwiek, wel zuiniger
Ford breidt het leveringsgamma van de Puma uit met een tweede ST-variant. De 200 pk sterke Ford Puma ST-X met handgeschakelde zesbak krijgt een bescheidener gemotoriseerde maar vooral zuinigere ST-smaak naast zich. Dit is de Ford Puma ST Powershift, een mild-hybride ST met automaat.
De Ford Fiesta ST is in het segment van de compacte hot hatches al jaren een serieuze speler en met de Puma ST-X heeft de fabrikant het ST-recept op geslaagde wijze naar een cross-over weten te vertalen. De Ford Puma ST-X heeft een 200 pk sterke 1.5 EcoBoost-benzinemotor en een handgeschakelde zesbak en is daarmee goed voor een stevige dosis gooi-en-smijtpret. De Puma ST-X krijgt nu gezelschap van een nieuwe ST-uitvoering: de Puma ST Powershift.
De Powershift verschilt op technisch vlak behoorlijk van de reeds bekende ST-X. Zo heeft hij geen 1.5 EcoBoost, maar een veel kleinere 1.0 EcoBoost-krachtbron. Net als de reguliere Puma's heeft de nieuwe ST Powershift een 48v mild-hybride aandrijflijn. Die aandrijflijn is niet 125 pk sterk en levert ook geen 155 pk zoals de 1.0 EcoBoost Hybrid die je onder meer in de Focus kunt krijgen. Nee, in de Puma ST Powershift ligt een 170 pk en 248 Nm sterke variant van die mild-hybride 1.0 driepitter. Daarnaast heeft de ST Powershift geen handgeschakelde zesbak, maar een Powershift-automaat met dubbele koppeling en zeven versnellingen. Hij sprint in 7,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Daarmee is hij op de 0-100-sprint slechts 0,7 tellen minder rap dan de 200 pk sterke ST-X. Het gemiddeld verbruik bedraagt 6,3 l/100 km. De Puma ST-X noteert een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km achter zijn naam. In Sport-modus houdt de automaat zijn lagere versnellingen langer vast. Met behulp van flippers achter het stuur moet je zelf door de verzetten kunnen klikken.

Ford Puma.
Verder is de Puma ST Powershift volgens Ford gewoon een échte ST. Zo heeft hij hetzelfde onderstel, dezelfde stijvere torsieas, dezelfde stabilisatorstang en dezelfde dempers als de Puma ST-X. De remmerij is eveneens identiek. Vanbuiten is de Ford Puma ST Powershift met zijn spoilerwerk, aangepaste grilles en wielen direct als een Puma-met-ST-verwennerij te herkennen.
De eerste exemplaren komen aan het eind van tweede kwartaal al naar Nederland. Prijzen volgen spoedig.
PRIVATE LEASE Ford Puma

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Waarom de BMW Z3 Coupé in tegenstelling tot de Roadster wel direct een klassieker was

Audi A1 - Back to Basics

Praktijkverbruik Volkswagen Passat TDI, TSI en GTE

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (24) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.