Ford presenteert nieuwe Ka+ voor Europa

Nuchtere Ka+ verdringt Ka uit showroom

Ford Ka+ / Ford Ka Plus
Ford Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka PlusFord Ka+ / Ford Ka Plus
De Ka is niet meer. Lang leven de Ka+. De productie van de huidige aan de Fiat 500 gerelateerde A-segmenter is eind mei tot een eind gekomen en zijn opvolger staat te trappelen om de buitenwereld te verrassen met zijn interieurruimte. Opvallend gegeven: Ford schapt het A-segment en de Ka schuift door, niet over de voorwielen maar naar het B-segment!

De huidige Ka verdwijnt uit de showrooms en krijgt geen directe opvolger in het A-segment. Wel keert zijn naam in een andere vorm terug. Ford windt er geen doekjes om en zet de nieuwe Ka+ in de markt als een B-segmenter die veel biedt voor relatief weinig.

Met 'veel' hebben we het vooral over lucht, want hoewel de Ka+ met zijn lengte van 3,93 meter een paar centimeter korter is dan de hoger gepositioneerde Fiesta waar hij zijn platform mee deelt, biedt hij een interieurruimte waar Ford trots op mag zijn. De been- en hoofdruimte achterin zijn voor een auto van 3,9 meter ronduit riant te noemen voor een auto van dit formaat, zo bleek toen we er tijdens de introductie even in mochten plaatsnemen. De Ka+ beschikt over 21 opbergvakjes en heeft een bagageruimte waar 270 liter in vervoerd kan worden.

De 1.002 kilo wegende Ka+ maakt onderdeel uit van de One Ford-strategie die het merk voert en is derhalve in de basis een ver-Europeeste versie van de Ka die reeds een jaar in Zuid-Amerika en India op de weg te vinden is. In Brazilië hebben we hem al eens aan de tand gevoeld, maar Ford heeft die versie niet zomaar op de boot gezet. Onze Ka+ wordt in India geproduceerd en wordt daar niet alleen voorzien van op de Europese markt afgestemde voorstoelen en een enigszins opgewaardeerd interieur, maar ook van een grondig opnieuw afgestelde basis.

Ford belooft de rijeigenschappen van de Fiesta en een deel van de ophanging van deze duurdere broer is dan ook onder de Ka+ te vinden. De geluidsisolatie is verbeterd, het chassis verstevigd en de ethanol-blokken waarmee de Ka in Zuid-Amerika rondrijdt zijn vervangen voor een 1.2-liter Duratec viercilinder die in twee smaken te krijgen is: met 70 pk en 105 Nm en 85 pk en 112 Nm. Schakelen gaat met een handgeschakelde vijfbak. Het gemiddeld verbruik van beide versies ligt op 5.0 l/100 km (114 g/km). De krachtigste versie zal ook als extra zuinige Eco-versie op de markt verschijnen. Deze slurpt per 100 kilometer gemiddeld 4,8 liter benzine weg. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 110 g/km.

De Ka lijkt dus een praktisch alternatief voor de Kia's Rio en Suzuki's Baleno van deze wereld. Ford zet in op een vanafprijs van onder de 13.000 euro, in oktober is hij bij in twee uitvoeringen bij de dealers te vinden. De basisversie (70 pk) beschikt standaard over elektrische ramen voor en elektrisch verstelbare zijspiegels. Ook Hill Start Assist, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, mistlampen aan de voorzijde en een verchroomde grille horen bij de standaarduitrusting. De 85 pk sterke Ka beschikt extra over airco, Ford Sync en Ford MyKey. Optioneel zijn zaken als climate control en parkeersensoren leverbaar.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (132)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.