Ford 'Mondeo' - Blik to the Future
De wereld verandert
Het traditionele middensegment staat onder druk. De middelgrote sedan/hatchback/stationwagon met enkel verbrandingsmotoren moet knokken voor zijn voortbestaan. Ford lijkt een ingrijpende koerswijziging in te zetten om van de opvolger van de ooit zo succesvolle Mondeo weer een ‘wereldauto’ te maken, want de wereld verandert.
Of je het nu leuk vindt of niet, twee zaken zijn anno 2021 extreem belangrijk om als autofabrikant succesvol te kunnen zijn: een ‘hoge koets’ en elektrificatie. Bijna alle recent onthulde auto’s, enkele uitzonderingen daargelaten, zijn cross-overs of SUV’s en hebben (deels) elektrische aandrijving. De huidige Ford Mondeo voldoet niet aan het heersende modebeeld. Die zette – als we de hybride-variant even buiten beschouwing laten - de traditionele koers van zijn voorgangers voort. De verkoopcijfers wijzen uit dat consumenten nu iets anders verwachten van een groter model. De afgelopen tien jaar kwam de Mondeo niet meer boven een marktaandeel van 0,77 procent, terwijl het vorige type nog goed was voor een marktaandeel van 2 procent. Sterker nog, de eerste Mondeo schopte het zelfs tot 3,15 procent in het topjaar 1996.
Er moet dus wat veranderen om relevant te blijven in het grotere segment en daarom gooit Ford het nu resoluut over een andere boeg. Om te beginnen met het uiterlijk. Op spionagefoto’s is te zien dat de Mondeo-opvolger een ander lijnenspel krijgt dan we gewend zijn. Je raadt het al, hij krijgt cross-over-invloeden. In AutoWeek 7 lieten we al zien dat Citroën met de nieuwe C5 ook deze aanpak kiest. De Ford staat hoger boven de grond en verruilt zijn traditionele vormen voor een SUV-achtige koets. Achter de vrij hoge en stompe neus volgt een geleidelijk oplopende en achteraan weer schuin aflopende daklijn. Het doet enigszins denken aan de Mustang Mach-E. Amerikaanse invloeden in het ontwerp komen niet uit de lucht vallen, want de nieuwe 'Mondeo' moet naar alle waarschijnlijkheid als Fusion in de VS kopers gaan trekken. Daar verkoopt Ford – op de Mustang na – niets anders meer dan SUV’s en pick-ups, dus ook voor de Amerikaanse markt is de koerswijziging belangrijk om de Fusion weer succesvol te maken.
Elektrificatie
Wie denkt dat Ford enigszins verrast is door de veranderende wereld en daar nu ‘snel’ met de nieuwe middenklasser op inspeelt, heeft het mis. Waarschijnlijk gold de Evos Concept uit 2011 al deels als een voorbode. Hoewel dat een studiemodel was voor de huidige Mondeo, was zijn hogere coupé-achtige koets al een aardige hint naar wat er nu in aantocht is. Dat geldt ook voor de techniek, want de Evos was een plug-in hybride. Zoals we weten is een Mondeo met stekker er nog steeds niet, maar daarin komt verandering. De opvolger komt met mild-hybride motoren én plug-in hybride aandrijflijnen op de markt. Een volledig elektrische versie is ook niet uit te sluiten, al is dat vooralsnog nattevingerwerk. Wie weet komt die in een later stadium.
Het is misschien allemaal even wennen voor verstokte Mondeo-liefhebbers, maar we zijn nog niet uitgepraat over de veranderingen. Inmiddels is namelijk bekend dat de Mondeo-opvolger een andere naam krijgt. Een compleet nieuw hoofdstuk voor Fords middenklasser rechtvaardigt immers ook een naamswijziging en ook in dit geval pakken we de conceptauto uit 2011 er weer bij: Evos. Of het nou de Ford Evos wordt of toch iets anders, er hangt genoeg verandering in de lucht. Dit jaar krijgen we ‘m waarschijnlijk al in vol ornaat te zien, de marktintroductie verwachten we in 2022.
Had je deze auto's al gezien?

Ford Mondeo Wagon 2.0 IVCT HEV Titanium | Trekhaak | Panoramadak | Winterpakket | Cruise Control Adaptief | Keyless Go | Parkeercamera | Dodehoekdetectie | |
- 2021
- 66.816 km

Ford Mondeo Wagon 1.6 EcoBoost Titanium -CLIMA-CRUISECONTROL-ISOFIX-NAVI-BLUETOOTH-DEALER ONDERHOUDEN!-ORIGINEEL NEDERLANDS!
- 2011
- 140.034 km

Ford Mondeo Wagon 2.0-16V Titanium Clima Bj:2010 NAP!
- 2010
- 201.918 km