AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ford Fusion
1
Na de onthulling van de Mustang convertible in L.A. en de Synus concept car in Detroit is er nog meer nieuws van Ford. In Motown wordt vandaag ook de Fusion onthuld.
Na de onthulling van de Mustang convertible in L.A. en de Synus concept car in Detroit is er nog meer nieuws van Ford. In Motown wordt vandaag ook de Fusion onthuld. Het is een compleet nieuw model dat vanaf de herfst op de Amerikaanse markt zal komen.
De nieuwste Ford heet Fusion. Het is een sedan met voorwielaandrijving die is gebaseerd op de Mazda6. Hij is wat betreft lengte en wielbasis een klein beetje langer en valt tussen de Focus en de Taurus in, die tegenwoordig is vervangen door de 500. De Amerikanen noemen het formaat van de Fusion 'mid-size'.
De drie horizontale balken tussen de koplampen vormen een stylingdetail dat we de komende jaren in alle nieuwe Fords terug zullen zien.
Het ontwerp van de Fusion is gebaseerd op de Ford 427 concept car, die twee jaar geleden in Detroit werd onthuld. Met die concept car greep Ford al terug naar de zogenaamde performance sedans uit de jaren '60. Zoals Chrysler dus heeft gedaan met zijn 300.
In die tijd ontbrak het de Amerikaanse sedan niet aan pk's. Het getal 427 stond dan ook voor de cilinderinhoud in cubic inches, een 7-liter motor dus die werd gebruikt in onder meer de Shelby Cobra.
In tegenstelling tot de concept car van twee jaar geleden is de Fusion niet voorzien van de 7-liter V10. Al zouden liefhebbers voor zijn vermogen van 590 pk wel een lief ding over hebben.
De Fusion kan dan ook niet muscle car worden beschouwd. Hij is gewoon een nieuwe, robuuste sedan in een klasse waarin veel concurrentie is. Hij wordt leverbaar met een 2,3-liter Duratec viercilinder of een 3-liter Duratec V6. Beide aluminium motoren hebben i-VTC, ofwel intake Variable Cam Timing en een elektronische gasklep.
Het interieur van de Fusion is ruim en de toegang tot de achterbank is berekend op mensen met grote voeten. Om dat te testen hebben de Fordontwerpers schoenen aangetrokken in de maat 48-met-pijn. De bagageruimte heeft een inhoud van 447 liter en kan worden vergroot door de 60/40 deelbare achterbank naar beneden te klappen.
Een jaar nadat de Fusion op de markt komt, zal hij ook leverbaar worden met vierwielaandrijving, terwijl bovendien een hybride aandrijving in de planning zit.
De nieuwste Ford heet Fusion. Het is een sedan met voorwielaandrijving die is gebaseerd op de Mazda6. Hij is wat betreft lengte en wielbasis een klein beetje langer en valt tussen de Focus en de Taurus in, die tegenwoordig is vervangen door de 500. De Amerikanen noemen het formaat van de Fusion 'mid-size'.
De drie horizontale balken tussen de koplampen vormen een stylingdetail dat we de komende jaren in alle nieuwe Fords terug zullen zien.
Het ontwerp van de Fusion is gebaseerd op de Ford 427 concept car, die twee jaar geleden in Detroit werd onthuld. Met die concept car greep Ford al terug naar de zogenaamde performance sedans uit de jaren '60. Zoals Chrysler dus heeft gedaan met zijn 300.
In die tijd ontbrak het de Amerikaanse sedan niet aan pk's. Het getal 427 stond dan ook voor de cilinderinhoud in cubic inches, een 7-liter motor dus die werd gebruikt in onder meer de Shelby Cobra.
In tegenstelling tot de concept car van twee jaar geleden is de Fusion niet voorzien van de 7-liter V10. Al zouden liefhebbers voor zijn vermogen van 590 pk wel een lief ding over hebben.
De Fusion kan dan ook niet muscle car worden beschouwd. Hij is gewoon een nieuwe, robuuste sedan in een klasse waarin veel concurrentie is. Hij wordt leverbaar met een 2,3-liter Duratec viercilinder of een 3-liter Duratec V6. Beide aluminium motoren hebben i-VTC, ofwel intake Variable Cam Timing en een elektronische gasklep.
Het interieur van de Fusion is ruim en de toegang tot de achterbank is berekend op mensen met grote voeten. Om dat te testen hebben de Fordontwerpers schoenen aangetrokken in de maat 48-met-pijn. De bagageruimte heeft een inhoud van 447 liter en kan worden vergroot door de 60/40 deelbare achterbank naar beneden te klappen.
Een jaar nadat de Fusion op de markt komt, zal hij ook leverbaar worden met vierwielaandrijving, terwijl bovendien een hybride aandrijving in de planning zit.