Ford Explorer vernieuwd: ander gezicht, geheel nieuw dashboard
Niet meer voor ons
De Ford Explorer, de grote met brandstofmotor, is in de Verenigde Staten in vernieuwde vorm gepresenteerd. De wijzigingen zijn vrij ingrijpend. Wij krijgen hem niet meer, maar toch leuk om even te zien hoe het er nu mee verdergaat.
We maken ons hier op voor de komst van de volledig elektrische Ford Explorer, een auto die op zijn merk en modelnaam na bijna niets te maken heeft met de Ford Explorer zoals we die de afgelopen jaren kenden. Die grotere SUV met brandstofkracht ruimde hier in Nederland vorig jaar al het veld, maar onder meer in thuisland VS mag hij gewoon nog door. Daar is de Explorer nu bovendien vrij uitgebreid vernieuwd.
De Ford Explorer krijgt om te beginnen een behoorlijk bijgepunt front. De grille is aanzienlijk gegroeid en is zowel onderaan als bovenaan breder dan voorheen. Dat laatste betekent dat er minder ruimte is voor de koplampen, dus die zijn nu een slagje smaller. Wel zijn ze richting de hoeken juist wat hoger dan eerder. Ook aan de achterkant is Ford niet zachtzinnig te werk gegaan met het tekenpotlood. De Explorer heeft een compleet nieuw ingedeelde achterklep met een wat meer rechttoe rechtaan uitsparing voor de kentekenplaat. Meer in het oog springend is dat de achterlichten voortaan doorlopen op de achterklep en optisch met elkaar verbonden zijn. Midden op dat verbindende deel is de modelnaam uitgeschreven.
De wind van verandering waait ook flink door het interieur van de Ford Explorer. Er zit een compleet nieuw dashboard in, met een wat rustiger lijnenspel dan voorheen. Ook is het gedaan met het verticaal georiënteerde infotainmentscherm. Nu tref je er een horizontaal geplaatst 13,2-inch scherm. De klimaatregeling gaat voortaan ook via het scherm.
'Onze' Ford Explorer
Wij kenden de Ford Explorer enkel als plug-in hybride, maar in de VS is hij er met andere aandrijflijnen. Voorlopig bestaat de keuze daar bij de vernieuwde Explorer uit een 304 pk sterke 2.3-viercilinder of 406 pk sterke 3.0-V6, die hun kracht via een tientraps automaat naar de achterwielen of naar alle vier wielen sturen.