Ford E-Tourneo Courier is compacte elektrische pakezel

Vijfpersoons, bereik nog niet bekend

Ford E-Tourneo Courier
Ford E-Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo CourierFord Tourneo Courier

Ford trekt het doek van de gloednieuwe E-Tourneo Courier, de voorlopig compactste elektrische personenauto van het merk. De Ford E-Tourneo Courier biedt plaats aan vijf personen en op diverse plekken kun je bagage kwijt.

Vorige maand trok Ford het doek van de nieuwste generatie van zijn kleinste besteller: de  Transit Courier. Zoals verwacht komt daarvan ook weer een Tourneo personenversie en die zien we hier, de gloednieuwe en volledig elektrische Ford E-Tourneo Courier.

In grote lijnen lijkt hij op de E-Transit Courier, maar Ford heeft er werk van gemaakt om die laatste niet zomaar als tot personenauto omgetoverd busje neer te zetten. Daarvoor zorgen bijvoorbeeld de zwart gespoten raamstijlen en de contrasterende dakkleur. Verder zien we hem hier met dakdragers, onderaan de voor- en achterbumper zit een soort skidplate en hij heeft donkere kunststof sierdelen om de wielkastranden. Al met al ziet de E-Tourneo Courier er wat meer 'aangekleed' uit dan de E-Transit Courier.

Ford Tourneo Courier

Ford Tourneo Courier.

44 procent ruimer

Het interieur van de Ford E-Tourneo Courier vertoont, nog wat meer dan de buitenkant, grote gelijkenissen met de E-Transit Courier. We zien hier eveneens een dashboard dat op sommige plekken wat overeenkomsten vertoont met de cockpits van de Fiesta en Puma. De Ford E-Tourneo Courier heeft net als zijn bestelbroer standaard een fors paneel op het dashboard met daarin een 12-inch digitaal instrumentarium en daarnaast een even groot infotainmentscherm, waarop Sync4 draait en ook Android Auto en Apple CarPlay werkt.

Op de tweede zitrij is plaats voor drie personen op een bank die in 60:40-verhouding neerklapbaar is. Hoeveel bagageruimte daarachter beschikbaar is, al dan niet met de bank neergeklapt, meldt Ford nog niet. Wel zou het 44 procent meer zijn dan in de vorige Tourneo Courier, dus dan komen we uit op zo'n 1.000 liter met de bank omhoog, maar pin ons daar niet op vast. In elk geval zijn er op tal van plekken extra opbergvakjes te vinden, waaronder (en dat is natuurlijk nieuw voor de Tourneo Courier) onder de motorkap. Daar zit een frunk waar 44 liter aan ruimte te benutten is.

Ford Tourneo Courier

Lekker opbergen.

Technische geheimen

Onder de motorkap vind je immers geen verbrandingsmotor. Het is maar de vraag of de Tourneo Courier hier straks met verbrandingsmotoren leverbaar is, of dat het bij deze E-Tourneo Courier blijft. Wat-ie kan? Ford is daarover net als bij de E-Transit Courier enigszins geheimzinnig, waarschijnlijk omdat de twee hun basis delen met de aanstaande elektrische Puma en Ford dan pas alle geheimen prijs wil geven. Wel is bekend dat hier eveneens een 136 pk sterke elektromotor de aandrijving verzorgt, dat je in 10 minuten 87 km actieradius kunt bijladen en in minder dan 35 minuten van 10 naar 80 procent volladen mogelijk moet zijn. In de tweede helft van volgend jaar gaat de Ford E-Tourneo Courier in productie en nog dat jaar komt hij bij de Nederlandse dealer te staan.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.