Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Flink meer duurzame elektriciteit

Kwart stroom hernieuwbaar

61
windmolen windenergie wind
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Achtergrond
24 februari 2021 om 09:54
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De productie van duurzame elektriciteit lag het afgelopen jaar 40 procent hoger dan een jaar eerder. Daarmee was het stroomverbruik in Nederland voor ruim een kwart afkomstig uit hernieuwbare bronnen in eigen land, ten opzichte van 18 procent in 2019. Dit blijkt uit (voorlopige) cijfers van CBS.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) berekende dat afgelopen jaar 31 miljard kWh aan elektriciteit uit duurzame bronnen werd gewonnen, in 2019 was dat nog 22 miljard kWh. Windmolens namen van die 31 miljard 45 procent voor hun rekening, zonnepanelen deden 29 procent en 26 procent werd opgewekt met biomassa.

Dat is met name voor de automobielbranche een opsteker. Enerzijds omdat criticasters graag stellen dat het overgrote deel van de elektriciteit waar EV's op rijden uit fossiele centrales komt, anderzijds omdat elektrisch rijden sinds afgelopen jaar flink in de lift zit en de behoefte aan (het liefst schone) elektriciteit daarom snel stijgt.

De groei komt vooral uit zonne-energie, waarvan de productie met meer dan de helft toenam. Maar ook de stroomproductie met windturbines steeg fors, 29 procent in een jaar tijd. Mede dankzij twee grote windmolenparken bij Borssele steeg het opgestelde vermogen op zee van zo'n 1.000 mW eind 2019 naar 2.500 mW rond de afgelopen jaarwisseling. Op land groeide het opgetelde vermogen van bijna 600 mW naar 4.100 mW.

Elektriciteit uit biomassa tenslotte groeide van 6 miljard kWh in 2019 naar 9 miljard kWh in 2020 (+49 procent). Dat deze vorm van energieopwekking in de cijfers wordt meegenomen, is overigens niet geheel onomstreden. Tegenstanders, waaronder Urgenda, werpen tegen dat biomassa een enorme CO2-uitstoter is.

Het mogen dan hoopgevende cijfers zijn, alleen de snelle groei van de elektrische mobiliteit al betekent dat we er nog lang niet zijn. Voormalig minister van buitenlandse zaken Jaap de Hoop Scheffer brak in gesprek met AutoWeek afgelopen jaar een lans voor kernenergie. "Ik zie niet hoe je het klimaatakkoord van Parijs kunt naleven met alleen wind en zon, zonder kernenergie", zei hij. In diezelfde sessie sprak Coby van der Linde, energie-expert en directeur van Clingendael Energy, de verwachting uit dat we rond 2050 nog steeds wereldwijd zo'n 65 miljoen vaten olie per dag verbruiken. Dat is ongeveer het niveau van de jaren zeventig, maar toen was de wereldeconomie veel kleiner. In 2019 lag het rond de 100 miljoen vaten.

  • Lees meer over elektrische auto's en elektrisch rijden
Elektrische Auto

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW 2-serie Active Tourer vs. Mercedes-Benz B-klasse - Dubbeltest

BMW en Mercedes-Benz staan al sinds mensenheugenis tegenover elkaar als Ajax en Feijenoord....

Lees meer
Toyota Aygo X vs. Suzuki Ignis - Dubbeltest

Toyota Aygo X vs. Suzuki Ignis - Dubbeltest

33

Je zou denken dat in dit era van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet zijn...

Laatste nieuws

Categorie
Categorie
  • Achtergrond
    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette - Uit de Oude Doos

    Mercedes-Benz 500 SL vs. Chevrolet Corvette...

    24
    • 22 juni 2022
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022
  • Achtergrond
    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro van de zaak

    Fans verrassen 75 jarige Röhrl met ex-Quattro...

    16
    • 19 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    De eerste Ford Focus was bijna te goed

    59
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    7 zinderende stationwagons

    7 zinderende stationwagons

    158
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit de Oude Doos

    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit...

    50
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden