Fisker Pear heeft Europese richtprijs
Hoger dan in de VS
De Fisker Pear, het voorlopig compactste en minst dure model van Fisker, moet volgend jaar ook deze kant op komen. Er hangt dan een vrij gunstig, maar toch iets hoger prijskaartje aan dan in de VS.
Fisker is weer helemaal terug en wil met diverse elektrische modellen wereldwijde successen na gaan jagen. De Fisker Ocean is de eerste die de oversteek maakt naar Europa, maar de op papier voor velen wellicht bereikbaardere Fisker Pear komt ook deze kant op. Met zijn 4,55 meter lengte is hij weliswaar dik 20 cm korter dan grote broer Ocean, maar echt klein is hij moeilijk te noemen. De Pear lijkt wat formaat betreft zijn pijlen vooral te richten op auto's als de Volvo XC40 en BMW iX1, maar qua prijs en actieradius zit hij daar straks waarschijnlijk wel flink onder. In gesprek met Autocar laat topman Henrik Fisker los dat hij een Europese richtprijs van krap €33.000 voor zich ziet. In de VS mikt Fisker op omgerekend zo'n €27.500.
Model | Lengte | Rijbereik | Vermogen | Vanafprijs |
Fisker Pear | 4,55 m | 320 km (schatting) | n.n.b. | €33.000 |
Volvo EX30 | 4,23 m | 344 km (WLTP) | 272 pk | €36.795 |
BYD Atto 3 | 4,45 m | 420 km (WLTP) | 204 pk | €38.990 |
Peugeot e-2008 | 4,30 m | 341 km (WLTP) | 136 pk | €39.420 |
Tesla Model Y | 4,75 m | 455 km (WLTP) | 300 pk | €43.990 |
Volvo XC40 Recharge | 4,43 m | 475 km (WLTP) | 238 pk | €45.995 |
Peugeot e-3008 | 4,54 m | 525 km (WLTP) | 210 pk | €48.190 |
BMW iX1 | 4,50 m | 475 km (WLTP) | 204 pk | €48.319 |
In de vergelijking van diverse instapversies hierboven zie je dat instapversie van de Fisker Pear qua prijs en rijbereik in de buurt van de Volvo EX30 en de Peugeot e-2008 zit, maar qua formaat dan weer wat dichter bij de BYD Atto 3. De Atto 3 biedt alleen als instapper wel aanzienlijk meer rijbereik. Een Fisker Pear met een wat groter accupakket (het grootste accupakket moet naar schatting zo'n 560 km actieradius opleveren) komt vanwege zijn formaat eerder in het vaarwater van auto's als de Peugeot e-3008 en BMW iX1. De Tesla Model Y komt dan ook in beeld, maar die is nog wel een slag groter. Die heeft Fisker eerder op de korrel met de Ocean.