AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fisker in de verdediging
7
"Trek je niks aan van wat er over ons wordt gezegd. In het vierde kwartaal van 2009 wordt de eerste Karma afgeleverd." Dat is de boodschap die Fisker ons brengt.
Fisker reageert vandaag op het proces dat Tesla voorbereidt voor zijn concurrent. Beide merken bouwen elektrische auto's en Tesla beweert dat Fisker er bij een ontwerpklus voor hun vandoor is gegaan met ontwerpen van de techniek.
"Dat is onzin," vertelt Henrik Fisker. "De techniek van onze auto is ontwikkeld door Quantum Technologies dat als sinds 2003 voor het Amerikaanse leger bezig is met elektrische voertuigen." Begin 2007 hebben beide bedrijven besloten met elkaar in zee te gaan. De historie van Henrik Fisker met elektrische auto's gaat zelfs terug tot 1991, toen hij betrokken was bij de ontwikkeling van de BMW E-1 concept car.
Intussen ligt Fikser uit Irvine Californië lekker op schema. In het vierde kwartaal worden de eerste exemplaren van de Karma afgeleverd aan hun gefortuneerde klanten. Daarmee heeft Tesla overigens de eerste slag gewonnen, want van die auto is de productie inmiddels gestart.