Firefly is compact Smart-alternatief uit koker van Nio
Volgend jaar in Europa
Nio presenteert een nieuw submerk: Firefly. Veel komen we er nog niet over te weten, maar wel zien we het eerste model al. Firefly richt zich op relatief luxe compacte EV's.
Nio grijpt zijn 'Nio Day' in Guangzhou niet alleen aan om zijn nieuwe vlaggenschip te presenteren. Het licht ook een tipje van de sluier als het aankomt op Firefly. Met dat nieuwe merk richten de Chinezen hun pijlen op Mini en Smart. Ze noemen de eerstgeborene zelf een 'high end' kleine EV. Kort door de bocht dus een beetje een luxere kleine rakker, zoals de elektrische Mini Cooper en de Smart #1. Die twee noemen we niet voor niets: Firefly laat tijdens de presentatie die twee ook zien in een vergelijking met hun eerste model.
Veel is er nog niet over bekend, maar we krijgen in elk geval enkele beelden voorgeschoteld van het uiterlijk van de Firefly. Dat laat zich aardig omschrijven als een Honda e-achtige met opvallende, uit drie units bestaande lichten voor- en achteraan. De Firefly (een modelnaam is er niet, al gaat het gerucht dat '25' al eens achterop heeft gestaan) is volgens Nio-oprichter William Li 'meer mini dan de Smart, maar 'smarter' dan de Mini'. Hij is dus waarschijnlijk grofweg het formaat van een Mini Cooper. Ook hebben we weten te achterhalen dat de accu gewisseld kan worden, net als bij de auto's van Nio, en dat in april 2025 de volledige onthulling mogelijk in Europa plaatsvindt.

Firefly
Daar komt een belangrijk aspect van de Firefly om de hoek kijken: Nio richt zich met dit merk namelijk ook specifiek op de Europese markt. Een regelrechte budgetknaller zoals de Citroën ë-C3 of de Dacia Spring is het alleen zeker niet; dit is een compacte EV die relatief luxe uitgedost zal zijn.
De Firefly moet echter ook praktisch zijn, onder meer met een maar liefst 92 liter grote frunk en tot 1.250 liter bagageruimte met de deelbare achterbank plat. Over veiligheid is ook nagedacht: Firefly neemt geen genoegen met minder dan vijf sterren bij een Euro NCAP-crashtest.

Een opmerkelijk diepe frunk met 92 liter ruimte.
Leuk en aardig, maar hoe zit het met de techniek, het interieur en de prijs? Dat moeten we helaas grotendeels nog onbeantwoord laten, al weten we al wel wat de Firefly in China gaat kosten. Daar begint het bij omgerekend net geen €20.000 en kan men nu alvast pre-orderen. Voor de Europese markt moeten we waarschijnlijk denken aan een basisprijs van richting de €30.000, al is dat nog een grove schatting. Volgens topman William Li kan het nog een aardig verschil maken of je de Firefly met of zonder een accu aanschaft. In China wordt de Firefly met Battery as a Service mogelijk tot wel bijna €8.000 goedkoper dan als je hem koopt inclusief accu.