'Firefly' en 'Alps': Nio brengt twee nieuwe merken naar Europa

Mainstream-merk en kleine-auto-merk

Nio EL6

EV-bouwer Nio ziet zichzelf als een premiummerk. Dat laat ruimte voor een niet-premiumbroertje, en daar wordt aan gewerkt. De eerste van twee verschillende zustermerken ‘Firefly’ en ‘Alps’ dient zich al volgend jaar aan en echt betaalbare EV’s zitten naar verluidt ook in het vat.

Helemaal nieuw is dit bericht niet, want Firefly en Alps werden eerder al summier aangekondigd. Deze namen zijn nog niet definitief, maar gelden vooralsnog als werknaam. Het is dus goed mogelijk dat Nio nog een andere naam verzint, maar het is al wel duidelijk dat de Chinezen werken aan nieuwe merken. Daar waar Nio zelf naar eigen zeggen concurreert met onder meer BMW, Mercedes en Audi, de traditionele premiumhoek dus, wordt Alps een echt mainstreammerk. Als concurrenten noemt Nio opvallend genoeg niet Kia, Peugeot en Volkswagen, maar Tesla. In tenminste één opzicht hebben ze daarmee alvast een punt, want Tesla zit met zijn prijsstelling inderdaad flink onder het Nio dat we al kennen. ‘Firefly’ staat voor een tweede Nio-dochter, dat nog specifieker voor Europa is bedoeld. Het komt eerst hier op de markt en zal pas daarna in China verschijnen, de omgekeerde volgorde. Firefly moet kleinere auto’s gaan maken voor het B-segment. De klasse van de 208, Clio en Polo dus. Dat segment, zo zegt Nio’s mede-oprichter Lihong Qin, is in China een niche-markt. In Europa is deze compacte klasse juist heel belangrijk, vandaar deze volgorde. Firefly, of hoe het uiteindelijk ook gaat heten, wil kleine auto’s gaan leveren die op technologisch vlak kunnen meedoen met de besten. Eerder werd bovendien al duidelijk dat Firefly het budget scherp in de gaten houdt: een EV van € 25.000 moet haalbaar zijn bij dit merk, dat daarmee de strijd aanbindt met onder meer de Citroën ë-C3, de Renault 5 en Volkswagens toekomstige ID2(all). Het wordt nog serieus druk in het elektrische B-segment!

Alps moet al in 2024 zijn eerste model tonen en komt dan in 2025 op de markt in Europa. De auto’s van de nieuwe merken kunnen straks ongetwijfeld overweg met Nio’s accuwisselstations, die het daardoor drukker krijgen en eerder lucratief zijn. Sowieso is het voor Nio te hopen dat de nieuwe merken hier meer aanslaan dan Nio zelf, want daarmee wil het tot op heden niet zo vlotten.

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.