Fiat vernieuwt twee onbekende succesnummers
Over de grend
Bij tropische temperaturen horen tropische auto's. We zakken af naar het veelal zonovergoten Brazilië. Natuurlijk niet om virtueel aan caipirinhas te lurken, maar om de vernieuwde Fiat Pulse en Fastback te bewonderen.
Fiat mag in Nederland momenteel dan wel een relatief kleine speler zijn, internationaal is Fiat een kolos. Het is binnen Stellantis al jaren het grootste merk. Brazilië is met afstand de belangrijkste markt voor het Italiaanse merk. Daar verkocht het vorig jaar bijvoorbeeld ruim 520.000 auto's. Dat is dik veertig procent van het aantal dat Fiat wereldwijd verkocht. In het Zuid-Amerikaanse land is Fiat dan ook met afstand de grootste fabrikant. Zo eindigde Volkswagen vorig jaar op plek twee, het gat tussen de twee merken betrof maar liefst 118.000 auto's. Heftig. Het Braziliaanse Fiat-gamma wijkt af van het Nederlandse. Enorm zelfs. Ga er maar even goed voor zitten. In de Braziliaanse Fiat-showrooms zijn de 500e en bedrijfswagens Ducato en Scudo de enige auto's die het ook in Europa verkoopt. Ernaast staan voor de Europese consument onbekende modellen als de Mobi, Argo, Cronos, Fastback, Pulse, Strada, Titano en Toro. Cross-over Pulse en 'coupé-SUV' Fastback kunnen er nu met een strakke toet weer even tegenaan en ook de sportieve Abarth-versies gaan onder het mes.
Fiat Pulse.
Fiat Pulse
De Fiat Pulse is een compacte cross-over die grotendeels gebaseerd is op de Argo, een compacte hatchback. De 4,1 meter lange cross-over werd medio 2021 gepresenteerd en krijgt een nieuwe grille met verticale spijlen, herzien bumperwerk en een set nieuwe lichtmetalen wielen. Interessanter zijn de T200 Hybrid-machines die Fiat in de Pulse levert. Dat zijn mild-hybride benzinemotoren die naast benzine ook ethanol lusten. Een mild-hybride 'flexfuel'-motor dus, zoals die in Brazilië veel voorkomen. De 130 pk en 200 Nm sterke 1.3 is altijd aan een cvt geknoopt die de aanwezigheid van zeven versnellingen kan simuleren. De turboloze 1.3 benzinemotor blijft behouden.
Van de Pulse bestaat ook een lekker sportief uitgedoste Abarth-versie. Die gaat uiteraard als Abarth Pulse door het leven en ook die is nu gewijzigd. De 185 pk in plaats van 130 pk sterke Abarth Pulse krijgt een venijnig front, compleet met een nieuwe grille met rode accenten. Daar tref je bovendien de merknaam Abarth uitgeschreven in aan. De Abarth Pulse snelt in 7,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en heeft een topsnelheid van 215 km/h. De Pulse kost in Brazilië omgerekend zo'n €15.400.
Fiat Fastback.
Fiat Fastback
Wie AutoWeek geregeld bezoekt is ongetwijfeld ook bekend met het bestaan van de Fiat Fastback. Datis een cross-over met een sterk aflopende daklijn, een zogenoemde Coupé-SUV dus. Hoewel er weinig coupé aan is. De Fastback werd in 2022 geïntroduceerd en is in zekere zin een duurder en 'dynamischer gelijnd' alternatief voor de Pulse waarop hij is gebaseerd. In Brazilië is de Fastback dan ook het absolute topmodel van Fiat. Net als de Pulse krijgt ook de Fastback een nieuwe grille, al is die in dit geval daadwerkelijk anders van vorm. Ook de Fastback krijgt een nieuwe voorbumper. Aan de zij- en achterkant zien we geen noemenswaardige verschillen. De Abarth-variant van de Pulse - ook die bestaat - wordt op vergelijkbare wijze herzien als de Abarth Pulse. Ook hier dus een nieuw logo in het front en een verzameling roodkleurige accenten. De aandrijflijnen van de Fastback komen ook overeen met die van de Pulse. De vanafprijs van de Fastback bedraagt in Brazilië omgerekend €18.700.
PRIVATE LEASE Fiat
Had je deze auto's al gezien?

Fiat 500 C La Prima 118Pk 42 kWh | Cabrio | Android & Apple Carplay | Climate & Cruise Control | Stoelverwarming | Navigatie | Dodenhoekdetectie
- 2023
- 17.573 km

Fiat 500 1.0 Hybrid 70 PK RED | Navi | Carplay | Clima | Pano | 16"
- 2024
- 19.990 km

Fiat Doblò 1.6 MJ L1H1 | 105pk | Imperiaal | Cruise Control | Trekhaak | Lage Km-Stand!
- 2022
- 35.852 km