
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Fiat Punto 1.3 MultiJet weer 14 procent
45
Goed nieuws van en vóór Fiat; de Punto 1.3 MultiJet valt wederom in de categorie voor 14 procent bijtelling. De Italiaan stoot nog slechts 82 gram CO2 per kilometer uit, zonder vermogen in te hoeven leveren.
De Fiat Punto kon natuurlijk niet achterblijven bij de concurrentie, dus werd de 1,3-liter MultiJet-dieselmotor door Fiats technici weer op scherp gezet. Zodoende stoot de auto geen 85, maar 82 gram CO2 per kilometer uit. De grens tussen 14 en 20 procent bijtelling ligt dit jaar op 83 gram.
Het vermogen van de 1,3-liter MultiJet blijft met 80 pk en 200 Nm ongewijzigd, evenals de topsnelheid van 170 km/h. De Fiat Punto is met deze motorisering beschikbaar vanaf 14.295 euro.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Op Zoek Naar
Verdwenen maar niet vergeten: deze compacte hatchbacks koop je voor €4.500
Praktijkverbruik
Praktijkverbruik Fiat Punto: veel rijders, veel motoren, welke is de zuinigste?
Nieuws
Fiat Punto (1996) - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Dit was bijna de opvolger van de Fiat Punto
Reportage
Joost blijft zijn Fiat Punto op benzine met 344.500 kilometer op de klok voorlopig trouw
Lezersreacties (45)
ReagerenSub-reacties inklappen

Goed nieuws voor de zakelijke rijders, want het zijn best prettige auto's. Maar het design is na 8 jaar wel lichtelijk gedateerd in mijn ogen.

80 pk daar waar Opel dezelfde motor met 95 pk in de Corsa met 14% lepelt

Had deze motor eerst niet 85pk? Ik heb er m'n rijlessen in gedaan en ik dacht dat die 85pk had.

Wat een koopje in deze tijden. Bij Volkswagen krijg je voor dat geld een crisiseditie van de Polo met driecilinder 1,0-liter motor en een amechtige 60 pk's. De prijzen compenseren het feit dat de Punto inmiddels gedateerd is, hoewel het model nog steeds tot de meest geslaagde modellen in zijn klasse behoort. Nu is het wachten op de Alfa Romeo MiTo, want zonder belastingvoordelen zullen maar weinigen tot aanschaf of lease overgaan.

Anoniem
Goed nieuws, maar inderdaad een facelift in het uiterlijk, en update in het dashboard zal zeer wenselijk zijn, andere kant is hij ruim 3000,= goedkoper dan de nieuwe 14% bijtelling Opel Corsa 1.3 CDTI en nieuwigheden zou alleen maar de prijs kunnen opdrijven. Voor de particuliere koper met km-reiskosten is dit een zeer scherpe aanbieding!

In het B-segment is er alweer aardig wat keuze.
Er ligt een enorme markt voor de eerste fabrikant die (weer) met een 14% C-segment station komt. Ongelooflijk dat die er nog niet is in 2015. Monteer desnoods fietsbanden.
Er ligt een enorme markt voor de eerste fabrikant die (weer) met een 14% C-segment station komt. Ongelooflijk dat die er nog niet is in 2015. Monteer desnoods fietsbanden.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem helemaal niet gedateerd vind, qua uiterlijk dan. Nog steeds een fijn ontworpen wagentje, Italianen kunnen dat heel goed. Ik weet niet of de kwaliteit tegenwoordig op orde is of scoort hij nog steeds slechter dan gemiddeld in het B-segment?

Anoniem
Prima aanbiedingen in het b segment. Eerlijk gezegd kan het uiterlijk nog prima mee maar loop de rest van de auto eigenlijk al wat te lang mee. Waarschijnlijk is de prijs er ook naar want die is scherp.

@tva: Ik dacht eigenlijk dat ie zelfs beter dan gemiddeld scoorde, net als de panda.

@ Mordicus, Auris TS Hybrid is 14% voor 2015.

Ik krijg weer helemaal het jaren '90 gevoel als ik deze auto zie!

Anoniem
Nog steeds liever deze Punto dan de Polo Slomotion 3-pits schudder en nog veel goedkoper en fraaier bovendien.

Anoniem
Zit ook wel een hele foute foto bij, daar had aw wat meer moeite voor kunnen doen om een paar goede foto's toe te voegen.

Anoniem
Zit ook wel een hele foute foto bij, daar had aw wat meer moeite voor kunnen doen om een paar goede foto's toe te voegen. On topic, goed nieuws en goede aanbieding van fiat!

Na al die jaren nog steeds een prachtige auto. Wat mij betreft loopt 'ie qua dashboard ook helemaal niet achter op de concurrentie. Plastic in een Polo is minstens even hard/zacht en het oogt nog steeds modern. Het enige wat wat ouderwetser oogt bij de Punto zijn de klaphandgrepen aan de buitenkant.

Tijdloos design.

Anoniem
Beste deal deze auto!
Ik heb er 1 gehad en niks mis mee, loopt beter van die 3 pits rommel van de concurrent
Ik heb er 1 gehad en niks mis mee, loopt beter van die 3 pits rommel van de concurrent

Mee eens met sommigen hierboven: opvallend tijdloos. D.w.z. de Punto met de beetje Maserati grille, niet die met het beugelbekkie.

Blijft een mooie auto. Absoluut niet gedateerd.

Anoniem
Nog steeds mooi, maar begint gedateerd te raken. Dit geeft wel aan, dat dit model nog steeds actueel en in trek is, ondanks dat dit model al bijna 10 jaar bestaat. Nu wordt het wel eens tijd voor een nieuw model. De prijs is erg concurrerend.

Anoniem
Deze Punto ziet er na al die jaren nog heel modern en aantrekkelijk uit, in tegenstelling tot de andere 14%-er, de Corsa met die rare eendenbek. Knappe prestatie van Fiat!

Anoniem
Blijft een mooie auto, prachtige auto blijft het altijd !!

Anoniem
Ik ben nog steeds blij dat ik er me in 2013 eentje heb aangeschaft. Goedkoop, tijdloos ontwerp en rijdt best prettig. Meer heb ik niet nodig.

Bijzonder knap van Fiat. Sowieso, Fiat wordt wel bekritiseerd, maar levert amper marktaandeel in terwijl twee van hun drie goedlopende modellen uit het vorig decennium stammen (500, Punto). En dan qua uitstoot ook nog mee kunnen, ja da's toch een prestatie.
En inderdaad, zoals D-C zegt, qua prijs vergelijkbaar met de door AW bejubelde i10 (onderschat niet hoeveel A-segmenters tegenwoordig kosten).
En inderdaad, zoals D-C zegt, qua prijs vergelijkbaar met de door AW bejubelde i10 (onderschat niet hoeveel A-segmenters tegenwoordig kosten).

Anoniem
Haha prachtig dit 😃 Fiat krijgt dit toch wel weer mooi voorelkaar.

Anoniem
Slim gedaan, en waar vindt je voor die prijs een mooi lopende diesel? Precies...en aangezien het model nog altijd bij de tijd is, is het geen wonder dat de Punto het nog altijd goed doet.

Anoniem
En die Corsa, overigens ook niets mis mee, heeft maar 190 Nm koppel en kost maar liefst 3000 Euri meer. Ik zou het wel weten als ik naar een diesel moest omzien.

Anoniem
Deze motor had inderdaad eerst 85 pk, maar begin 2014 is dat teruggebracht tot 80pk. De fabriek kan hem ook nog leveren als 75 pk en zelfs 90pk. Eén en ander verschilt per automodel en in dit geval per land. Fiat Nederland kiest tegenwoordig voor om hem als 80pk geleverd te krijgen om zo beter in het Nederlandse belastingregime te kunnen kunnen concurreren.

@46: je hebt natuurlijk gelijk. Ik doelde op een diesel, net als deze Punto.

Mijn eerste punto was van de evo multijett van 2010 tot januari 2012 gereden bijna foutloos na 95.000 km. Mijn tweede is een witte lounge met skydak van 2012 multijett nu twee jaar oud inmiddels 76.000 km nog geen enkel probleem gehad (nog geen kapot lampje) alleen 1 luidspreker vervangen.
Ik vind de punto zeker in deze uitvoering nog een van de mooiste in het segment, zeker niet verouderd niet van buiten en zeker niet van binnen. Rijd goed, is zeer betrouwbaar, en over het algemeen ook zeer concurrerend mbt de kosten van onderhoud. Model 2012 1x per twee jaar een beurt nodig of om de 35.000 km.
ik ben er zeer tevreden over
Ik vind de punto zeker in deze uitvoering nog een van de mooiste in het segment, zeker niet verouderd niet van buiten en zeker niet van binnen. Rijd goed, is zeer betrouwbaar, en over het algemeen ook zeer concurrerend mbt de kosten van onderhoud. Model 2012 1x per twee jaar een beurt nodig of om de 35.000 km.
ik ben er zeer tevreden over

wij hebben er ook een van de eerste lichting, moesten vorig jaar weer belasting betalen. Hartstikke fijn karretje en ziet er nog steeds leuk uit. 50.000 km op de klok, is natuurlijk nog niet veel en kan nog een hele tijd mee. Ik vind zelf de zuinigheid wat tegenvallen, maar goed, met zo weinig kilometers zal me dat jeuken.

Mooie auto nog steeds wel! Hoe zit het qua betrouwbaarheid vwb oudere exemplaren ( /- 5 tot 7 jaar)

Anoniem
Mijn dochter heeft er 1 en klaagt dat het verbruik de laatst tijd niet boven de 1 op 30 uitkomt.
Ze haalt nu niet meer dan 1 op 27, maar hij moet naar de garage voor een grote beurt.
Ze heeft hem nu drie jaar en 60.000km. Buiten een gloeibougie nog niets gehad.
Prima en lekker rijdend wagentje dat buiten zuinig ook nog lekker stil is.
Ze haalt nu niet meer dan 1 op 27, maar hij moet naar de garage voor een grote beurt.
Ze heeft hem nu drie jaar en 60.000km. Buiten een gloeibougie nog niets gehad.
Prima en lekker rijdend wagentje dat buiten zuinig ook nog lekker stil is.

Anoniem
@Rob GT
De betrouwbaarheid is een sterk punt van de Fiat Punto, met name de 1.3 Multijet. Deze motor gaat al jaren mee en is dus goed doorontwikkeld. Ook heeft hij een distributieketting ipv -riem en hoeft hij pas om de 35.000 km een beurt, wat scheelt in de onderhoudskosten. Als je zoekt naar een exemplaar van 5-7 jaar oud zou ik voor de Punto Evo (vanaf 2009) gaan. Deze is net wat volwassener dan de Grande Punto, dat wil zeggen; betere isolatie van voorruit en dak, waardoor stiller in het interieur; een compleet vernieuwd dashboard dat moderner oogt en verkrijgbaar is met TomTom navigatie; bochtenverlichting en een steviger chassis.
De betrouwbaarheid is een sterk punt van de Fiat Punto, met name de 1.3 Multijet. Deze motor gaat al jaren mee en is dus goed doorontwikkeld. Ook heeft hij een distributieketting ipv -riem en hoeft hij pas om de 35.000 km een beurt, wat scheelt in de onderhoudskosten. Als je zoekt naar een exemplaar van 5-7 jaar oud zou ik voor de Punto Evo (vanaf 2009) gaan. Deze is net wat volwassener dan de Grande Punto, dat wil zeggen; betere isolatie van voorruit en dak, waardoor stiller in het interieur; een compleet vernieuwd dashboard dat moderner oogt en verkrijgbaar is met TomTom navigatie; bochtenverlichting en een steviger chassis.

DS345 werkt bij Fiat als verkoper :-)
Punto blijft een leuke auto. Ik vind hem nog niet gedateerd ogen eigenlijk. Bar langzaam, dat wel. Net als nagenoeg alle andere 14%ers in z'n klasse. Dat moet je dan maar voor lief nemen
Punto blijft een leuke auto. Ik vind hem nog niet gedateerd ogen eigenlijk. Bar langzaam, dat wel. Net als nagenoeg alle andere 14%ers in z'n klasse. Dat moet je dan maar voor lief nemen

Anoniem
Kijk dat is pas een leuk wagentje. Niet meer de jongste, maar Italiaans design zien we toch liever dan bijvoorbeeld een Corsa die alleen als 3-deurs en automaatje verkrijgbaar is? Maar als ik voor een 14% auto zou gaan, zou op mijn lijstje staan:
1) Peugeot 308 1.6 blue HDI
2) Citroen C4 Cactus 1.6 blue HDI
3) Citroen DS3 1.6 blue HDI
4) Citroen C3 1.6 blue HDI
5) VW Polo 1.4 TDI
en dan pas zou ik voor de Fiat gaan. De Opel reken ik vanzelfsprekend niet mee.
1) Peugeot 308 1.6 blue HDI
2) Citroen C4 Cactus 1.6 blue HDI
3) Citroen DS3 1.6 blue HDI
4) Citroen C3 1.6 blue HDI
5) VW Polo 1.4 TDI
en dan pas zou ik voor de Fiat gaan. De Opel reken ik vanzelfsprekend niet mee.

Qua betrouwbaarheid zit het wel goed met de Fiat Grande Punto. Wel waren er problemen met de carterventilatie bij de diesels, dat is door een terugroepactie verholpen. Ik heb op mijn 1.4 T-Jet benzine van 2007 98.000 km's staan: probleemloos. Alleen regulier onderhoud. Ik rijd er ook netjes mee, al nodigt deze snelle auto soms tot sprintjes. Maar rustig warm rijden, anticiperen etc. zal ook wel schelen in onderhoudskosten.

Anoniem
@GT Diesel Dure
Dat mocht ik willen op mijn leeftijd. Ik ben overigens net zo enthousiast over de Citroën C3.
Dat mocht ik willen op mijn leeftijd. Ik ben overigens net zo enthousiast over de Citroën C3.

Anoniem
Wie wil er nu nog een Polo? Blijkt wel dat Fiat iets heel erg goed gedaan heeft met deze serie Punto, na 10 jaar is de auto nog steeds modern om te zien. Strak, tijdloos, fris. Ook het interieur mag er gewoon zijn. Het straalt een zekere chique uit. Rij je als particuliere consument 20000km per jaar en wil je een fijn motortje, doe je een prima koop met deze Punto. Zeker als je niet van plan bent na 3of 5 jaar alweer in te ruilen. Zou eerder een dieseltje als deze overwegen dan al die nu zo geroemde en populaire benzine 3-cilindertjes met turbo... Vrees voor de levensduur daarvan...

Anoniem
Wordt deze dino nog niet afgevoerd?

Anoniem
Puik werk van Laurens Van Den Acker.

Anoniem
Vorige reactie hoort dus ergens anders thuis

@Joest: de 308 1.6hdi en C4 Cactus 1.6 hdi die jij noemt kosten vanaf de 21 k euro, zo'n 50% meer dan deze Punto. Niet vergelijkbaar dus.

Ik heb zelf de 65 pk benzine variant gehad. Ik kocht 'm voor de looks!
Hij heeft me nooit laten stil staan, maar echt een goede auto was het niet en er zaten na 5-6 jaar al dure reparaties aan vast.
Bouwkwaliteit van mijn model was ook knudde.
Ik mis de auto in ieder geval niet.
Het design vind ik voor het B segment nog steeds de mooiste en zie ze graag rijden op de weg.
Hij heeft me nooit laten stil staan, maar echt een goede auto was het niet en er zaten na 5-6 jaar al dure reparaties aan vast.
Bouwkwaliteit van mijn model was ook knudde.
Ik mis de auto in ieder geval niet.
Het design vind ik voor het B segment nog steeds de mooiste en zie ze graag rijden op de weg.

Hmmm, toch een beetje verdeelde reacties dus. Maar zal de auto niet volledig negeren.
Ik zie overigens dat de EVO ook gewoon naast de Grande Punto is verkocht?
(volgens Autoweek Carbase)
En jammer dat de meeste Punto's die te koop staan toch wat underpowered zijn.
Ik zie overigens dat de EVO ook gewoon naast de Grande Punto is verkocht?
(volgens Autoweek Carbase)
En jammer dat de meeste Punto's die te koop staan toch wat underpowered zijn.
Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.