'Fiat nooit meer grote speler in Europa'
"Het merk Fiat zal in Europa nooit meer hetzelfde grote merk worden zoals dat het vroeger was," aldus Sergio Marchionne tegen Automotive News Europa. Volgens de CEO Van Fiat Chrysler gaat dat door de nieuwe strategie van het merk niet lukken.
Fiat wil z'n modellengamma vernieuwen, maar eveneens uitdunnen. Zo bleek tijdens de presentie van de toekomstplannen vorig jaar. Er zou een wildgroei aan modellen zijn geweest, waardoor er geen sprake meer is van een sterk familiegevoel, aldus Fiat. Ook zou het prijsbeleid niet altijd even consequent zijn geweest. Voor de toekomst wil het merk een duidelijke positie innemen. Premium- en budgetmerken zijn volgens Fiat erg lucratief, de merken die er tussenin zweven hebben het zwaar te verduren.
"We bieden niet langer - en willen dat overigens ook niet - een volledig uitgebreid modellengamma aan," aldus Marchionne. "Fiat zal z'n imago als 'algemeen merk' - dus een merk met modellen in elk gamma - verliezen en gaat zich richten op waar het goed in is."
Het afgeslankte Fiat-gamma gaat zich dus meer en meer richten op kleine modellen. De Panda en de 500-familie kennen we al, volgend jaar krijgen we te maken met de Bravo. Ook de Punto krijgt een opvolger, maar waarschijnlijk in de vorm van een 500-achtige.