Fiat 127 (1986) - Liefhebber Gezocht
Zuid-Amerikaanse Italiaan
De Fiat 127 had een enorm lange staat van dienst en kende vele gezichten. Hier hebben we er eentje te pakken uit het laatste hoofdstuk; een auto die ooit met een strak budget is gekocht.
Denk je aan Fiats die hun stempel hebben gedrukt op de auto-industrie, dan denk je ongetwijfeld aan de 500, de Panda en wellicht ook nog de 124. Toch mogen we vooral de 127 niet vergeten. Dat model was met zijn achterklep (als driedeurs), dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving een belangrijke grondlegger van de moderne hatchback. Hij was bovendien behoorlijk lang op de markt. Het begon allemaal in 1971 en nog tot 1995 liep de 127 van de band in Zuid-Amerika. In dat jaar was de 127 hier allang van de markt verdwenen, maar voor het exemplaar dat we hier voor ons hebben, blijven we wel even in Zuid-Amerikaanse sferen.
Kijk naar de neus en kont van deze 127 en je ziet wellicht een andere 127 dan je je kunt herinneren. De Europese 127 had al veel gezichten, maar deze 127 liep van de band in Brazilië als 147 en zag er weer net even wat anders uit. Toen Fiat in 1983 de stekker uit de Europese 127 trok, besloot het de Braziliaanse 127 'Unificata' nog een tijdje naast de fonkelnieuwe Uno aan te bieden. Simpelweg om een nog wat goedkoper alternatief te kunnen bieden. Hier in Nederland werd-ie aangeboden als Fiat 127 1050, waarbij die vier laatste cijfers stonden voor het aantal cc's. Waar de laatste Europese 127 ook nog met een 1.3 leverbaar was, hield de Braziliaanse variant het iets bescheidener.
Hoewel het een beetje een opgewarmd prakje met een exotisch bijsmaakje was, werd de Fiat 127 1050 uiteraard nog met volle overtuiging aan de Nederlandse consument voorgeschoteld. Fiat presenteerde 'm als volgt: "De Fiat 127 '1050' beantwoordt volledig aan de hooggestelde eisen van de huidige automobilist. Uiterlijk nog steeds een modern gelijnde wagen met een front, dat geheel is aangepast aan de nieuwe Fiat-styling. De krachtige, maar zeer stille, motor staat borg voor goede prestaties in kombinatie met de volledig gesynchroniseerde 5-versnellingsbak. Het luxueuze interieur is fraai afgewerkt. de stoelen zijn perfekt van vormgeving en het dashboard omvat een kompleet en overzichtelijk instrumentarium. De grote achterklep geeft gemakkelijk toegang tot de royale bagageruimte, die - door het neerklappen van de achterbank - nog aanzienlijk vergroot kan worden."
Heel wat mensen hebben zich in het geval van de PR-16-LP al laten overtuigen door al deze pracht en praal. De auto heeft niet minder dan tien particuliere eigenaren gehad, waarschijnlijk waren het er nog meer. De laatste heeft er wel ruim zes jaar mee gedaan, dus dat biedt enige hoop. Zo'n 127 is technisch niet de ingewikkeldste auto om rijdend te houden. Het goed houden van het koetswerk is misschien een wat grotere uitdaging, maar op blikschade aan een portier en een kapot achterlicht na zien we geen al te zorgwekkende dingen. Een beetje liefde kan hij ongetwijfeld wel gebruiken. Wie weet kan er nog wat van de vraagprijs van €2.995 af en heb je met een beetje inzet binnen de kortste keren een pareltje van een 127 voor de deur!
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | 127 1050 |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 6.239 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.049 cc |
Maximaal vermogen | 37 kW / 50 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 78 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.743 mm / 1.545 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.226 mm |
Massa leeg | 785 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 392 kg |
Banden | 145SR13Prijzen |
Topsnelheid | 135 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 17,5 s |