Ferrari SP1 is een feit
We schreven het van de zomer al: Ferrari komt met een eigen coachbuild-programma voor puissant rijke klanten. Inmiddels is 'Portfolio' een feit. De eerste auto is zojuist afgeleverd aan een Japanner op Fiorano.
Het zat Ferrari goed dwars dat hun meest gefortuneerde klanten onafhankelijke designers inriepen om een unieke one-off te bouwen. De fabrikant besloot daarop zelf een eigen coachbuild-programma in het leven te roepen, om daarmee alle niet-geautoriseerde projecten als niet-echte Ferrari's te kunnen afdoen. In het huidige nummer van GTO zijn alle achtergronden te lezen. Inmiddels weten we dat het programma 'Portfolio' is genaamd en dat de eerste auto is afgeleverd aan Junichiro Hiramatsu: een Japanse Ferrari-klant met een collectie om van te watertanden. De auto – Ferrari SP1 genoemd – is gebaseerd op de Ferrari F430, maar is door Fioravanti stevig onder handen genomen. De carrosserie is grotendeels nieuw – alleen de a-stijlen, voorruit en deuren bleven gelijk aan het fabrieksmodel. Dit in verband met homologatie. Zelfs voor het Portfolio-project is dat blijkbaar een stap te ver.
De type-aanduiding SP1 staat voor 'Special Project nummer 1' maar Fioravanti wist ons te vertellen dat het tevens een knipoog naar 'Sport Prototipo' is – een aanduiding die decennialang gebruikt werd door Ferrari en vele andere fabrikanten.
Ondanks dat het Portfolio-project officieel door Ferrari wordt gevoerd, blijft het overigens een semi-geheime operatie. Van de SP1 zijn officiële persberichten gemaakt en er is zelf een handjevol folders gedrukt, maar deze zijn alleen voor privé-gebruik van de eigenaar bedoeld. De man in kwestie is volgens Fioravanti overigens een groot liefhebber van zijn ontwerpen. Hiramatsu was met name gecharmeerd van Fioravanti's Ferrari F100 die in 1998 het levenslicht zag, en stapte naar Ferrari met de vraag of zij niet een dergelijke auto voor hem konden maken. Zo kwam het contact met Fioravanti tot stand en werd de eerste Portfolio-Ferrari geboren. Tussen 1965 en 1984 was Fioravanti verantwoordelijk voor liefst tien belangrijke Ferrari-ontwerpen, waaronder de veelgeprezen Daytona. De F100 maakte hij onder eigen naam en die auto mag naar de huidige normen dus ook geen Ferrari worden genoemd.
Naast Fioravanti zijn ook Zagato en Pininfarina aangesteld als officiële partners voor Ferrari's Portfolio-programma. De klant kan dus zelf kiezen met welk van de carrosseriers hij in zee gaat. Als basis voor zijn of haar unieke Ferrari kan worden gekozen uit de 612 Scaglietti, F430 en desgewenst zelfs de Enzo, die inmiddels uit productie is. De 599 Fiorano en de nieuwe California vallen volgens Fioravanti buiten het programma. Het is de bedoeling dat er elk jaar zo'n superexclusieve Ferrari verschijnt.