AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ferrari P4/5: Enzo op z'n Amerikaans
Het Italiaanse ontwerphuis Pininfarina heeft informatie vrijgeven over de Ferrari P4/5 waarmee later deze maand furore wordt gemaakt op het beroemde concours d'elegance in Pebble Beach.
Het Italiaanse ontwerphuis Pininfarina heeft informatie vrijgeven over de Ferrari P4/5 waarmee later deze maand furore wordt gemaakt op het beroemde concours d'elegance in Pebble Beach.
Pininfarina bouwde de Ferrari P4/5 voor de James Glickenhaus. Deze Amerikaan vindt een normale Enzo niet mooi genoeg en laat er een koestwerk op bouwen dat geheel naar zijn eigen smaak is. Glickenhuis liet zich inspireren door de P3-raceauto uit 1967, die net als enkele andere Ferrari's in zijn bezit is. Glickenhaus maakte zijn kapitaal in de filmdistributie. 
De P4/5 is niet zomaar een showauto. Hij heeft gewoon een kenteken, dus Glickenhaus kan hem op de openbare weg gebruiken. De auto verschilt op meer dan tweehonderd onderdelen met een reguliere Enzo. De rechte lijnen die de Enzo zo kenmerken, zijn ingeruild voor bolle vormen die terugkomen op de klassieke raceauto. Bijzonder zijn de opmerkelijke 20 inch wielen en de uitbundig toegepaste LED-verlichting.
De auto is gebouwd onder supervisie van Ken Ukuyama, de Japanse ontwerpdirecteur van Pininfarina. De lijnen zijn getekend door Jason Castriota. De techniek lieten deze heren ongemoeid. De motor is een 5,9-liter V12 met 660 pk, net als een Enzo die heeft. De P4/5 is met zijn 1.200 kilo 165 kilo lichter dan het origineel. Voor de P4/5 wordt een sprinttijd van 0 naar 100 opgegeven van 3,55 seconden. De Enzo doet het in 3,6. De topsnelheid van de unieke auto van Glickenhaus ligt wel hoger: 362 km/u terwijl de Enzo blijft hangen op 349 km/u. 
                    Plaats een reactie
        
    
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Test: Ferrari 296 Speciale - Intenser, directer en met meer precisie dan dit kan niet
Nieuws

Ferrari 12Cilindri gefacelift door Novitec
Nieuws

Ferrari F76: Ferrari's nieuwste hypercar bestaat eigenlijk niet echt
Vergelijkende test

De 'politie-Porsche' en de 'Magnum-Ferrari': Porsche 911 Targa vs. Ferrari 328 GTS
Nieuws



