Ferrari: meer winst, nauwelijks meer auto's
In mei gaf Ferrari te kennen het verkoopaantal van 2012 wel mooi genoeg te vinden. Veel meer dan de 7.318 supercars die er in dat jaar verkocht werden zou de exclusiviteit aantasten, en in tegenstelling tot Porsche en Lamborghini gaat het merk de cijfers dan ook niet extra opstuwen door bijvoorbeeld een SUV. Inmiddels ligt het eerste halfjaar van 2013 alweer ruim achter ons, en konden de Italianen de balans opmaken. Goed nieuws voor de sportwagenfabrikant: Er werden slechts 2,8 procent meer auto's verkocht dan vorig jaar, maar de winst steeg met 20 procent naar 116,2 miljoen euro.
Hoewel de hoeveelheid verkochte auto's dus alsnog iets hoger ligt dan in de eerste helft van 2012 nam de groei wel af. Desalniettemin gaat het niet lukken de verkopen onder de eerder behoogde 7.000 te krijgen dit jaar, maar de goede weg lijkt ingeslagen. Het gebeurt niet vaak dat een autofabrikant bewust probeert de verkoopcijfers omlaag te krijgen, maar in het geval van Ferrari lijkt er iets voor te zeggen. De extra winst wordt behaald door de verkoop van accessoires, waar de gemiddelde Ferrari-koper 25.000 euro op stukslaat.