Ferrari 12Cilindri kost in Nederland ruim €500.000
Met heftige optielijst
AutoWeek kan je exclusief vertellen wat de machtige Ferrari 12Cilindri in Nederland kost. De Ferrari 12Cilindri kost dik €42.000 per cilinder. Helaas voor je portemonnee heeft hij er daar twaalf stuks van ...
In mei sloeg Ferrari de ketenen van de 12Cilindri, de opvolger van de 812 Superfast en dus ook een uiterst sportieve Gran Tourer met een twaalfcilinder in zijn lange snuit. Die in het geval van de 12Cilindri 6,5 liter grote V12 levert zonder bemoeienis van een elektromotor, turbo of supercharger maar liefst 830 pk en 678 Nm. De cijfers in een notendop: de 12Cilindri ramt zich geholpen door een achttraps automaat met dubbele koppeling in 2,9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, blaast in slechts 8 tellen naar de 200 km/h en noteert een topsnelheid van 'meer dan 340 km/h' achter zijn naam. AutoWeek kan je de Nederlandse prijs van zowel de Ferrari 12Cilindri als die van de open 12Cilindri Spider vertellen.
Daar gaan we: de Ferrari 12Cilindri kost in Nederland minstens €505.323. Daarvan is een schrikbarende €126.200 bpm. De kwart van de aanschafprijs gaat dus linea recta de staatskas in. En dan hebben we het nog niet eens over de btw gehad... De Ferrari 12Cilindri Spider – waarvan het stalen klapdak zich bij een snelheid van tot 45 km/h in 14 seconden laat openen of sluiten – heeft een Nederlandse vanafprijs van €550.533. Daarvan is €130.043 bpm. De 12Cilindri is wat prijs betreft vergelijkbaar met de SUV Purosangue.
Opties
Wat je zoal op de optielijst van de Ferrari 12Cilindri tegenkomt? Heel wat. Van een Burmester Premium Hi-Fi-audiosysteem dat €8.754 kost tot actieve matrix-ledkoplampen waar Ferrari €2.693 voor vraagt. Ook tref je er voor bijna 17 mille het Personalisation Pack op aan, evenals speciale sportstoelen (Daytona: €11.448, Carbon Fibre: €10.101). Voor een speciale exterieurkleur (Ferrari Historic, Launch of Classic) tik je dik €10.000 af, voor in hoogglans zwart of matzwart afgewerkte lichtmetalen wielen bijna €6.500 en voor een glazen panoramadak vragen de heren en dames in Italië ruim €8.000. Scuderia Ferrari-logo's op de zijschermen? Kan geregeld worden, mits je €1.481 bijbetaalt. Privacy Glass achter kost je €3.704 extra en voor titanium wielbouten en uit koolstofvezel vervaardigde naafkappen ben je achtereenvolgens €674 en €1.347 kwijt.
Ferrari 12Cilindri
Ferrari heeft onder meer een uitgebreid pakket uit koolstofvezel vervaardigde exterieurdelen op de planken liggen. Zo kun je kiezen voor een uit het lichtgewicht goedje vervaardigd dak (€5.387), een diffuser achter (€9.427), dorpels (€7.946), zijspiegelkappen (€4.040), een voorspoiler (€6.061), luchtinlaten (€.4.310) en een achterspoiler (€3.367). Wil je de motorruimte afwerken met carbon? Kan! Voor €9.293 extra, welteverstaan. Wie een ander kleurtje op de remklauwen wil, is €1.817 kwijt.
Ook het interieur is naar hartenlust vol te stampen met even prijzige als (ongetwijfeld) prachtige extra's. Voor een in twee kleuren leer uitgevoerd binnenste vraagt Ferrari €5.387, voor leren hemelbekleding €3.367 en voor tapijt van leer of alcantara €4.040. Uitschieters: voor 'comfortstoelen' met massagefunctie en ventilatie vraagt Ferrari €10.774, voor het display voor de bijrijder €4.714, voor een 'digitale achteruitkijkspiegel' €2.693 en voor een anti-steenslagfolie over de gehele auto €7.909. Ferrari heeft onder diverse reistassen- en koffers ontwikkeld waar je afhankelijk van het gekozen soort dik €2.000 tot ruim €7.000 voor neertelt. Uiteraard is dit slechts een greep uit wat Ferrari verder allemaal te bieden heeft. Een Italiaanse lekkernij en uiteraard een bijzonder kostbare.