Februariverkopen flinke domper in Europese Unie

Lexus CT200h
De malaise in autoland zet door: ook in februari verkochten de automerken in de Europese Unie beduidend minder nieuwe auto's dan in februari 2011.

In februari kochten de inwoners van de Europese Unie 888.878 nieuwe auto's. In februari 2011 waren dat er nog 984.010 en dus is dit een daling van 9,7 procent. De teleurstellende verkopen op de belangrijke Italiaanse en Franse markten kunnen we als belangrijkste reden aanwijzen. In Italië daalden de verkopen met 18,9 procent, in Frankrijk was dit zelfs een daling van 20,2 procent.

De lichtpuntjes moeten we in Oost-Europa zoeken. Op markten als Estland, Roemenië, Slowakije en Hongarije waren er grote plussen. Ook Denemarken en Finland lieten een duidelijke stijging zien.

Malaise bij Europese merken

Logischerwijs zijn er dus ook maar weinig volumemerken die tevreden op afgelopen maand terugkijken. Onder hen bevinden zich Chevrolet (+16,2%), Jeep (+58,9%), Mini (+13,4%), Mercedes-Benz (+5,6%), Lexus (+76,2%), Hyundai (+5,8%), Kia (+30,8%) en Jaguar-Land Rover (+54,4%).

Het is een stuk makkelijker om merken aan te wijzen die een zware maand hadden. We noemen de merken met meer dan 10 procent verlies: Seat (-11,7%), Peugeot (-20,9%), Citroën (-12,0%), Renault (-27,7%), Opel/Vauxhall (-19,2%), Fiat (-18,5%), Alfa Romeo (-29,7%), Toyota (-16,3%), Nissan (-10,2%), Suzuki (-26,7%), Mazda (-10,1%), Honda (-34,8%) en Mitsubishi (-35,7%).

Lezersreacties (70)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.