Februariverkopen flinke domper in Europese Unie
In februari kochten de inwoners van de Europese Unie 888.878 nieuwe auto's. In februari 2011 waren dat er nog 984.010 en dus is dit een daling van 9,7 procent. De teleurstellende verkopen op de belangrijke Italiaanse en Franse markten kunnen we als belangrijkste reden aanwijzen. In Italië daalden de verkopen met 18,9 procent, in Frankrijk was dit zelfs een daling van 20,2 procent.
De lichtpuntjes moeten we in Oost-Europa zoeken. Op markten als Estland, Roemenië, Slowakije en Hongarije waren er grote plussen. Ook Denemarken en Finland lieten een duidelijke stijging zien.
Malaise bij Europese merken
Logischerwijs zijn er dus ook maar weinig volumemerken die tevreden op afgelopen maand terugkijken. Onder hen bevinden zich Chevrolet (+16,2%), Jeep (+58,9%), Mini (+13,4%), Mercedes-Benz (+5,6%), Lexus (+76,2%), Hyundai (+5,8%), Kia (+30,8%) en Jaguar-Land Rover (+54,4%).
Het is een stuk makkelijker om merken aan te wijzen die een zware maand hadden. We noemen de merken met meer dan 10 procent verlies: Seat (-11,7%), Peugeot (-20,9%), Citroën (-12,0%), Renault (-27,7%), Opel/Vauxhall (-19,2%), Fiat (-18,5%), Alfa Romeo (-29,7%), Toyota (-16,3%), Nissan (-10,2%), Suzuki (-26,7%), Mazda (-10,1%), Honda (-34,8%) en Mitsubishi (-35,7%).
Lees ook

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter

Test: Volkswagen ID3 GTX - Met de wetenschap dat er een GTI komt begrijpen we 'm beter

Deze topklasse limo's uit de jaren 1950-1980 stijgen nog wel in waarde

De Nio EL6 is dankzij accuwisselen eerder in Italië dan de Volvo EX90, maar het scheelt niet veel
