Facelift Friday: Volvo 850/S70/V70
Oude fase afgerond
Veel meer dan een uitgebreide facelift van de 850 was de nieuwe V70 echter niet. De sedanversie maakte een soortgelijke verandering door en ging vanaf 1996 als S70 door het leven. Een gladgetrokken neus met wat meer afgeronde details, strakkere 'strips' op de flanken en nieuwe achterlichtunits zónder zichtbaar oranje richtingaanwijzers zorgden bij beide auto's voor een modernere uitstraling. De V70 op de foto's is bovendien de eerste XC, een opgehoogde versie die ten tijde van de 850 niet leverbaar was.
Ook het interieur ging op de schop. De erg vierkante cabine van de 850 werd vervangen door een moderner ogende cockpit met zachte materialen, die we met de kennis van nu bovendien behoorlijk duurzaam mogen noemen. De S70 en V70 danken hun legendarische status dan ook voor een groot deel aan hun kennelijke onverwoestbaarheid. Veel exemplaren rijden tot op de dag van vandaag nog rustig rond en astronomische kilometerstanden zijn eerder regel dan uitzondering. Wat de 850 en de S70/V70 overigens gemeen hebben, zijn de heerlijke vijfcilindermotoren, die in beide modellen een heerlijk geluid voortbrengen.
De update van '96 was trouwens niet de eerste facelift voor de 850. In 1993, kort na z'n introductie, kreeg de auto al een nieuwe neus en – bij de sedan - nieuwe achterlichtunits aangemeten.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Volvo
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Volvo EX30: Europees feestvarken nu ook als extra zwarte Black Edition Europa

Deze auto’s kende je niet als stationwagon maar ze waren er wel!

Volvo ES90 en EX90 vanaf nu zonder lidar: leveringprobleem en compensatie

Op deze ultrabrute Volvo XC90 zagen we elandlogo voor ‘t eerst, maar steigeren deed hij nog niet




