Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Facelift Friday: Pontiac Trans Sport/Chevrolet Lumina APV

Afgezwakte stofzuiger

41
Facelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans Sport
Facelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans SportFacelift Friday: Chevrolet Lumina APV / Pontiac Trans Sport
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
28 december 2018 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

Eén van de opmerkelijkste auto’s uit de geschiedenis van de MPV is toch wel de Pontiac Trans Sport die zich aan het einde van de jaren ’80 aandiende. Zoals dat vaker gebeurd bij opmerkelijke ontwerpen, werd het design van de auto na enige jaren een klein beetje afgezwakt.

De Pontiac Trans Sport was het antwoord van General Motors op de Dodge (Grand) Caravan waarmee Chrysler vanaf 1984 pionierde en menig Amerikaans huisvader wist te verleiden. De ‘minivan’, die er ook als Plymouth Voyager en Chrysler Town & Country was en in Europa bekend zou worden als Chrysler Voyager, bleek een schot in de roos, al was het succes zoals wij allen inmiddels weten wel van tijdelijke aard.

‘Als je niet de eerste bent, kun je maar beter op een andere manier opvallen’, moeten de hoge heren bij General Motors hebben gedacht. Daarom kreeg de Trans Sport een uiterst futuristische koets mee met een bijzonder lange neus en een extreem grote, vlak liggende voorruit. Naast een Grand Caravan ziet zo’n vroege Trans Sport er ontegenzeggelijk moderner uit, al was het ruimteschip niet ieders smaak. Platte koplampunits, een dichte neus, hooggeplaatste achterlichten en ogenschijnlijk aan elkaar gesmolten raampartijen zorgden ervoor dat de nieuwe gezinsauto van GM uit duizenden herkenbaar was.

Tegelijkertijd was de Trans Sport ook uitwisselbaar, want in goede General Motors-traditie verschenen er ook van deze minivan meerdere varianten op de markt. De Chevrolet Lumina APV was het voordeliger alternatief en de Oldsmobile het fraaier uitgeruste, duurdere alternatief. Het optische verschil tussen de drie was aanvankelijk minimaal.  De Pontiac kreeg een forse, in tweeën gesplitste grille, de Oldsmobile twee kleinere ‘gaten’ en de Chevrolet een uitwisselbaarder rechthoekig exemplaar.

Toen GM na enige jaren echter besloot dat het tijd was om z’n bijzondere drieling wat te moderniseren, werd het onderscheid tussen de Oldsmobile en de andere twee space-MPV’s echter een stuk groter. De geheel nieuw ontworpen neus ging namelijk aan de Silhouette voorbij. De Lumina APV en Trans Sport kregen een bollere, vollere snuit met grotere koplampunits en een meer afgeronde voorbumper. Door het vaarwel van de spitse voorzijde werd de hele auto zelfs enkele centimeters korter.

In Europa was de Pontiac Trans Sport ook leverbaar, maar zoals vaker het geval is verliep z’n leven hier iets anders dan in het geboorteland. ‘Onze’ Trans Sport was in feite een Oldsmobile Silhouetten en moest de typische Pontiac-neus dus ontberen. Ook ging de facelift aan de neus van de Europese versie voorbij. Als de afgeronde versie van deze auto je toch bekend voorkomt is dat niet gek: de Lumina APV en Amerikaanse Trans Sport werden op relatief grote

  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Toyota Yaris - Dubbeltest

Sportuitvoeringen van compacte hatchbacks vind je bij bijna elke fabrikant, toch zijn er slechts...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden