Facelift Friday: Pontiac Trans Sport/Chevrolet Lumina APV
Afgezwakte stofzuiger
Eén van de opmerkelijkste auto’s uit de geschiedenis van de MPV is toch wel de Pontiac Trans Sport die zich aan het einde van de jaren ’80 aandiende. Zoals dat vaker gebeurd bij opmerkelijke ontwerpen, werd het design van de auto na enige jaren een klein beetje afgezwakt.
De Pontiac Trans Sport was het antwoord van General Motors op de Dodge (Grand) Caravan waarmee Chrysler vanaf 1984 pionierde en menig Amerikaans huisvader wist te verleiden. De ‘minivan’, die er ook als Plymouth Voyager en Chrysler Town & Country was en in Europa bekend zou worden als Chrysler Voyager, bleek een schot in de roos, al was het succes zoals wij allen inmiddels weten wel van tijdelijke aard.
‘Als je niet de eerste bent, kun je maar beter op een andere manier opvallen’, moeten de hoge heren bij General Motors hebben gedacht. Daarom kreeg de Trans Sport een uiterst futuristische koets mee met een bijzonder lange neus en een extreem grote, vlak liggende voorruit. Naast een Grand Caravan ziet zo’n vroege Trans Sport er ontegenzeggelijk moderner uit, al was het ruimteschip niet ieders smaak. Platte koplampunits, een dichte neus, hooggeplaatste achterlichten en ogenschijnlijk aan elkaar gesmolten raampartijen zorgden ervoor dat de nieuwe gezinsauto van GM uit duizenden herkenbaar was.
Tegelijkertijd was de Trans Sport ook uitwisselbaar, want in goede General Motors-traditie verschenen er ook van deze minivan meerdere varianten op de markt. De Chevrolet Lumina APV was het voordeliger alternatief en de Oldsmobile het fraaier uitgeruste, duurdere alternatief. Het optische verschil tussen de drie was aanvankelijk minimaal. De Pontiac kreeg een forse, in tweeën gesplitste grille, de Oldsmobile twee kleinere ‘gaten’ en de Chevrolet een uitwisselbaarder rechthoekig exemplaar.
Toen GM na enige jaren echter besloot dat het tijd was om z’n bijzondere drieling wat te moderniseren, werd het onderscheid tussen de Oldsmobile en de andere twee space-MPV’s echter een stuk groter. De geheel nieuw ontworpen neus ging namelijk aan de Silhouette voorbij. De Lumina APV en Trans Sport kregen een bollere, vollere snuit met grotere koplampunits en een meer afgeronde voorbumper. Door het vaarwel van de spitse voorzijde werd de hele auto zelfs enkele centimeters korter.
In Europa was de Pontiac Trans Sport ook leverbaar, maar zoals vaker het geval is verliep z’n leven hier iets anders dan in het geboorteland. ‘Onze’ Trans Sport was in feite een Oldsmobile Silhouetten en moest de typische Pontiac-neus dus ontberen. Ook ging de facelift aan de neus van de Europese versie voorbij. Als de afgeronde versie van deze auto je toch bekend voorkomt is dat niet gek: de Lumina APV en Amerikaanse Trans Sport werden op relatief grote