Facelift Friday: Lexus LS400

Groter verschil dan bij generatiewissel

Lexus LS400 Facelift Friday
Lexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift FridayLexus LS400 Facelift Friday
De LS400 is de auto waarmee het voor Lexus in 1989 allemaal begon. Dat verhaal is al heel vaak verteld, dus vandaag concentreren we ons op de tweede generatie. Die kreeg in 1997 een interessante facelift.

De eerste jaren van Lexus' toplimousine zitten vol interessant nieuws. Gezien de zware last op de schouders van het merk, dat het leven van Mercedes-Benz en BMW zuur moest maken, zette Toyota alles op alles om zijn luxepaardje bij de tijd te houden. Daarom vonden de Japanners het al in 1994, vijf jaar na de introductie, tijd voor een nieuwe generatie. Die 'XV20' leek als twee druppels water op het oorspronkelijke model en kreeg zelfs soortgelijke koplampunits en achterlichtunits mee, maar week opmerkelijk genoeg toch op nagenoeg elk vlak dusdanig af van het origineel dat alles anders was. Dat gold bijvoorbeeld voor de wielbasis, die met enkele centimeters groeide. De 4.0-V8 mocht wel blijven (zij het met iets meer vermogen), maar onderstel, remmen en interieur werden verder fijngeslepen.

Hoewel er bij de facelift van 1997 toch echt minder carrosseriedelen werden vervangen dan bij de generatiewissel was het nieuws op designgebied in dat jaar toch echt groter. Dat komt vooral doordat de complete neus op de schop ging. De brede, rechthoekige koplampunits uit meerdere delen werden vervangen door heldere exemplaren waar de voorheen in de bumper geplaatste richtingaanwijzers naast werden geplaatst. Dat leverde meteen een meer opgeruimde voorbumper op. Aan de achterzijde was het grootste verschil te vinden bij de nog altijd immense achterlichtunits, die iets werden gemoderniseerd. Nieuwe wielen en kleuren maakten het feest aan de buitenkant compleet, maar Lexus kon opnieuw niet van de techniek afblijven. Het vermogen steeg dankzij onder meer variabele kleptiming van 264 naar 284 pk en de automatische vierbak werd vervangen door een exemplaar met vijf verzetten.

De derde generatie van de Lexus LS verscheen in 2000. Opnieuw was het een vrij behoudend gelijnde toplimousine, maar toch brak deze auto op vrij rigoureuze wijze met het sierlijke, tijdloze karakter van de eerste generaties. De hogere nieuwe LS was met zijn plompere koetswerk en indrukwekkende front wat meer 'in your face', maar moet op dat gebied wel duidelijk zijn meerdere erkennen in de behoorlijk expressieve LS die nu in de showrooms staat.

Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (63)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.