AutoWeek 3 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 3 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
50

Stapje naar het Westen

Facelift Friday: Lada Samara

Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Facelift Friday Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Lada Samara Tarzan
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autonieuws
17 januari 2020 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

Tegenwoordig lijkt er op de West-Europese automarkt nog maar nauwelijks ruimte voor pretentieloze budgetauto’s, maar enkele decennia geleden wist het Russische Lada nog menig Nederlander te verleiden. Dat deed het op het laatste met de Samara, een auto die de Europese koper gedurende zijn carrière letterlijk tegemoetkwam.

De Lada Samara verscheen in Nederland in 1986 op de markt en was de exportversie van een model dat officieel als '2108' bekendstaat. De auto , die in Rusland ‘Spoetnik’ heette, betekende voor Lada een enorme stap voorwaarts. Het model was de eerste Lada die niet op een (stokoude) Fiat was gebaseerd en kon bovendien met z’n hatchback-koets en voorwielaandrijving bogen op een veel modernere opzet dan de modellen die ‘m voorgingen.

In het licht van zijn tijd is ook het design van de ‘moderne’ Lada eigenlijk prima voor elkaar. De vierkante hatchback-koets is goed in verhouding. Aanvankelijk was de Samara er alleen als driedeurs, later volgden een vijfdeursversie en een heuse cabriolet.

Ook verscheen er een vierdeurs sedan, die in Nederland en België de weelderige naam ‘Diva’ kreeg. Die auto werd in 1989 gepresenteerd en bracht de eerste grote optische wijzigingen voor de Samara-reeks met zich mee. Waar vroege exemplaren waren voorzien van een front dat als een apart element tegen de neus leek te zijn geplakt, wisten voorschermen en motorkap de koplampen vanaf 1989 wél te bereiken. De losse ‘lijst’ rondom het front was daarmee verdwenen en de grille werd kleiner en minder grof.

Zoals veel auto’s uit het Oostblok bleek de Lada Samara een volhardend type. Tien jaar na zijn introductie was het einde nog lang niet in zicht, maar volgde in plaats daarvan een tweede facelift. De in 1996 geïntroduceerde Samara Baltic werd in Finland gebouwd en was speciaal ontwikkeld voor de export. De kwaliteit zou dan ook op een hoger plan staan, maar er was ook aan een hipper uiterlijk gedacht. Voor een modernere uitstraling werden afgeronde bumpers aangevoerd, die samen met de juist erg vierkante koets voor een wat moeizaam totaalplaatje zorgden. Terwijl de verlichtingsunits opmerkelijk genoeg intact bleven, kreeg de Baltic wel een eigen grille. Bovendien werd tussen de achterlichten een stuk plaatwerk met een logo toegevoegd, zodat de kentekenplaat noodgedwongen naar de bumper moest verhuizen. Zelfs het interieur ging compleet op de schop, waarbij een ietwat haastig gemoderniseerd dashboard met  - jawel-  houtafwerking voor een totaal andere sfeer zorgde.

In deze vorm bleef de Samara nog tot eind jaren 1990 leverbaar. Daarna heeft Lada nog verschillende pogingen ondernomen om de aandacht van de Europese koper te trekken, maar de Samara blijft tot op de dag van vandaag de laatste Lada die hier enigszins succesvol was.

Buiten onze grenzen hield de Samara het overigens nog vol tot eind 2013. De in 1997 gelanceerde Samara 2 onderscheidde zich met een geheel nieuwe neus, waarbij deze keer ook de koplampunits van wat rondingen werden voorzien. Het resultaat was een ontegenzeggelijk moderner, maar ook erg inwisselbaar front. Omdat deze auto West-Europa nooit heeft gezien, laten we ‘m voor de poll buiten beschouwing. Nog zo'n interessante, maar irrelevante versie is de Tarzan. De heftig opgehoogde, verbrede en ruige Samara (foto 33) verdient eigenlijk een los artikel, maar heeft het Nederlandse wegennet nooit gezien.

  • Houd me op de hoogte over de Lada Samara
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Lada Lada Samara Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (50) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lada Samara specificaties
  • Lada Samara occasions
  • Lada Samara video's
Advies en informatie
  • Lada Samara tests
  • Lada Samara gebruikersreviews
  • Lada Samara index
PREMIUM
Lada Vesta

Lada Vesta

Nederlandse Lada-liefhebbers moeten het al jaren zonder nieuw Russisch vervoer stellen. Een...

Lees meer
Lada Vesta - Rij-impressie

Lada Vesta - Rij-impressie

76

Met de Vesta heeft Lada voor het eerst een modern ogend model in zijn modellengamma. In Nederland...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    In het wild: Lada Samara Cabriolet

    In het wild: Lada Samara Cabriolet

    46
    • 19 februari 2016
  • Autonieuws
    In het wild: Lada Samara

    In het wild: Lada Samara

    43
    • 16 september 2014
  • Autonieuws
    Eind van een tijdperk: Lada Samara met pensioen

    Eind van een tijdperk: Lada Samara met...

    47
    • 19 januari 2014
  • Review
    Lada Samara Cabriolet 1.5i (1995)

    Lada Samara Cabriolet 1.5i (1995)

    14
    • 13 december 2008
  • Review
    Lada Samara 1.5i Baltic GL (1998)

    Lada Samara 1.5i Baltic GL (1998)

    6
    • 13 augustus 2007
  • Review
    Lada Samara 1.5 (1994)

    Lada Samara 1.5 (1994)

    2
    • 19 februari 2004
  • Review
    Lada Samara 1.5i (1996)

    Lada Samara 1.5i (1996)

    • 10 juni 2003
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Lada Niva Vision: vooruitblik op nieuwe Niva

    Lada Niva Vision: vooruitblik op nieuwe...

    11
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Groupe Renault: nieuwe modellen en nieuwe focus

    Groupe Renault: nieuwe modellen en nieuwe...

    24
    • 14 januari 2021
  • Autonieuws
    Lada 4x4 is weer een Niva!

    Lada 4x4 is weer een Niva!

    20
    • 11 januari 2021
  • Autonieuws
    Dít is de nieuwe Lada Niva Travel

    Dít is de nieuwe Lada Niva Travel

    23
    • 21 december 2020
  • Autonieuws
    Facelift voor Lada Largus

    Facelift voor Lada Largus

    18
    • 14 december 2020
  • Autonieuws
    Lada 4x4 voor de ruige pakketjesbezorger

    Lada 4x4 voor de ruige pakketjesbezorger

    21
    • 9 november 2020
  • Autonieuws
    Modern Renault-platform voor Lada

    Modern Renault-platform voor Lada

    11
    • 14 oktober 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep