Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws
  • Lada
  • Samara

Lada Samara - Rijtest - Uit de Oude Doos

Goede entree

25
Lada Samara
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
23 juni 2021 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Uit de Oude Doos:

 In 'Uit de Oude Doos' blikken we terug op vervlogen tijden. We pakken de AutoWeek van precies 30 jaar geleden erbij en lichten een opvallende test, reportage, trend of nieuwsverhaal uit. Wat speelde er in de tijd dat er nog gloednieuwe Fords Escort en Opels Astra F in de showroom stonden?

30 jaar geleden gingen er niet alleen plotseling veel auto's uit Europa naar het oosten, maar kwam er ook meer nieuw spul uit het oosten deze kant op. De Lada Samara was één van de belangrijkste modellen van achter het voormalig IJzeren Gordijn en we reden 'm precies 30 jaar geleden.

Vóór het uiteenvallen van de Sovjet-Unie kenden we hier in het westen de Russische auto-industrie vooral van de Lada's 1200 en 2105. De archaïsche op de Fiat 124 gebaseerde Russische 'blokken op wielen'. Auto's die het woord verfijning vreemd waren en in schril contrast stonden met wat de 'gewone man' in ons deel van de wereld kon rijden. Toch kende Lada er bescheiden succes mee in ons land, omdat ze goedkoop waren en vanwege de eenvoud ook met relatief weinig moeite bleven rijden. Tijden veranderden echter en Lada besloot al voor het uiteenvallen van de Sovjet-Unie dat het tijd was om zich ook in Europa van zijn modernere kant te laten zien.

Sinds 1985 verkocht Lada in het thuisland namelijk de 2108, beter bekend als de Sputnik, een door Lada 'zelf' ontwikkeld model (in tegenstelling tot de eerdergenoemde 124-afgeleiden), waarbij men onder meer hulp had gekregen van Porsche. Zaken die de Russen niet zelf voor elkaar kregen, werden opgelost met behulp van expertise van buiten de grenzen van de Unie. Het resultaat was een bepaald niet onaardige auto, die ook (zeker voor Russische begrippen) helemaal niet uit de toon viel qua ontwerp. Sterker zelfs, in onze rijtest van precies 30 jaar geleden spraken we over 'elegant' en 'moderne lijnen'.

a href=

Vlak na de Russische introductie begon Lada de tot Samara omgedoopte exportauto's al naar ons deel van de wereld te verschepen. In 1991 vonden we het kennelijk tijd om 'm nog eens aan de tand te voelen, want er was aardig wat interesse in Nederland. We reden een driedeurs met de 75 pk 1.5 vierpitter in de neus. De sterkste van de drie leverbare motoren, want er waren ook nog een 1.3 en 1.1. Die krachtbron maakte een goede indruk. Hij was sterk, stil en zuinig genoeg om zich te meten met Europese tegenhangers. Ook de versnellingsbak deed zijn werk goed, al viel wel op dat de achteruit niet te vergrendelen was. Nu niet meer voor te stellen, maar je moest de pook dus vasthouden tijdens het achteruitrijden.

Het rijgedrag van de Samara was prima. Zeker als je verwachtte dat het niet zo verfijnd zou zijn als bij Europese concurrenten. "Bij lagere snelheden stuurt hij wat zwaar, schakelt hij nogal traag en heb je het gevoel dat de bekrachtigde remmen wat veel pedaaldruk vergen, maar dat went snel. Alles functioneert naar behoren en ook de prestaties van de Oost-Europeaan vallen erg mee. Vooral het optrekken op de snelweg gaat behoorlijk rap: 12,5 seconden van 80 naar 120 in zijn 4 is gewoon een goede concurrerende tijd. Het bochtgedrag bevalt goed; ondanks de vrij eenvoudige constructie van de achteras gedraagt de Samara zich ook bij hogere snelheden goedmoedig en stabiel."

Lada Samara

Waar de Samara zijn afkomst dan nog wel echt duidelijk liet blijken, was in het interieur. Niet dat het er verkeerd uitzag, maar toch betrekkelijk inspiratieloos en bovendien wat betreft materiaalgebruik  ondermaats. De kunststoffen in de Samara waren duidelijk van andere makelij dan de materialen in de Europese en Japanse concurrenten. Het was hard en van een vreemde glimmende soort. Ook de ergonomie was duidelijk nog een zwakte. Dat bleek onder meer in de kofferruimte. Die was vrij krap én je moest je bagage door een soort brievenbusopening naar binnen proppen. Tegenvallers waren er dus zeker.

Toch trokken we de conclusie dat je voor het geld wel heel veel auto kreeg bij Lada. De Samara was er al vanaf net geen 15.000 gulden, het geteste exemplaar kostte bijna 19.000 gulden. Ter vergelijking: de Opel Kadett was er op dat moment vanaf 24.000 gulden. In de topjaren verkocht Lada op jaarbasis rond de 3.000 Samara's in ons land. In totaal kwamen er bijna 20.000 exemplaren op Nederlands kenteken te staan. Toch niet verkeerd.

Signalement

Merk Lada
Model Samara 1.5 Digitronic
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 8.610

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.499 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 43 l
Lengte / breedte / hoogte 4.060 mm / 1.650 mm / 1.420 mm
Wielbasis 2.460 mm
Massa leeg 925 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 890 kg / 450 kg
Banden165/70SR13Prijzen
Topsnelheid 153 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,9 s
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Lada Samara
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Lada Lada Samara Classic Cars & Youngtimers Tweedehands auto Uit de Oude Doos

Bekijk ook

Nieuws
Polen komen gebruikte auto's halen - Uit de Oude Doos

Polen komen gebruikte auto's halen - Uit de Oude Doos

Dat gebruikte auto's uit Nederland vaak naar het oosten worden geëxporteerd, is algemeen bekend....

18
Nieuws
Lada Vesta SW (2018) - In het Wild

Lada Vesta SW (2018) - In het Wild

Lada's zijn in Nederland nagenoeg compleet uitgestorven. In Rusland is het merk nog springlevend....

23
Nieuws
De Russische Wankelmotor - De Vluchtstrook

De Russische Wankelmotor - De Vluchtstrook

De Wankelmotor roept bij velen wellicht de associatie op met Mazda of NSU, maar ook in Rusland...

24

Lezersreacties (25) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Lada Samara specificaties
  • Lada Samara occasions
  • Lada Samara video's
Advies en informatie
  • Lada Samara tests
  • Lada Samara gebruikersreviews
  • Lada Samara index
PREMIUM
Lada Vesta

Lada Vesta

Nederlandse Lada-liefhebbers moeten het al jaren zonder nieuw Russisch vervoer stellen. Een...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Lada Samara Cabriolet 1.5i (1995)

    Lada Samara Cabriolet 1.5i (1995)

    14
    • 13 december 2008
  • Gebruikersreview
    Lada Samara 1.5i Baltic GL (1998)

    Lada Samara 1.5i Baltic GL (1998)

    6
    • 13 augustus 2007
  • Gebruikersreview
    Lada Samara 1.5 (1994)

    Lada Samara 1.5 (1994)

    2
    • 19 februari 2004
  • Gebruikersreview
    Lada Samara 1.5i (1996)

    Lada Samara 1.5i (1996)

    • 10 juni 2003
  • Gebruikersreview
    Lada Samara 1.1 (1994)

    Lada Samara 1.1 (1994)

    1
    • 30 april 2003
meer reviews
Lada Niva Only Spezial – 2008 - Blits Bezit

Lada Niva Only Spezial – 2008 - Blits Bezit

Als je een kaal gerecht opleukt met een sausje, dan smaakt het al stukken beter. Maar dat werkt...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Lada Samara

    Facelift Friday: Lada Samara

    50
    • 17 januari 2020
  • Nieuws
    In het wild: Lada Samara Cabriolet

    In het wild: Lada Samara Cabriolet

    46
    • 19 februari 2016
  • Nieuws
    In het wild: Lada Samara

    In het wild: Lada Samara

    43
    • 16 september 2014
  • Nieuws
    Eind van een tijdperk: Lada Samara met pensioen

    Eind van een tijdperk: Lada Samara met...

    47
    • 19 januari 2014
  • Autotest
    Lada Samara 1.5i Baltic GLX (1998)

    Lada Samara 1.5i Baltic GLX (1998)

    1
    • 22 januari 2002
  • Autotest
    Lada Samara 1.5i (1996)

    Lada Samara 1.5i (1996)

    1
    • 30 april 2000
Merk
Merk
  • Nieuws
    Dit is de nieuwe elektrische auto van Lada

    Dit is de nieuwe elektrische auto van Lada

    107
    • 8 augustus 2022
  • Nieuws
    Lada presenteert uitgeklede Granta zonder ABS en airbags

    Lada presenteert uitgeklede Granta zonder...

    47
    • 16 juni 2022
  • Nieuws
    AvtoVaz wil productie Lada Granta hervatten

    AvtoVaz wil productie Lada Granta hervatten

    36
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Russische oud-minister nieuwe CEO AvtoVaz

    Russische oud-minister nieuwe CEO AvtoVaz

    36
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    'Renault verkoopt aandeel AvtoVAZ voor symbolisch bedrag'

    'Renault verkoopt aandeel AvtoVAZ voor...

    40
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    'Renault probeert meerderheidsbelang AvtoVAZ te verkopen'

    'Renault probeert meerderheidsbelang AvtoVAZ...

    41
    • 30 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden