Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Facelift Friday: Fiat Ritmo

Iets minder opmerkelijk

106
Fiat Ritmo
Fiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat RitmoFiat Ritmo
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Nieuws
27 september 2019 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Facelift Friday:

 In de rubriek Facelift Friday zetten we van een bepaald model het origineel en de gefacelifte versie naast elkaar, waarna we de eenvoudige vraag stellen: welke is mooier?

De laatste Multipla heeft de naam, maar is zeker niet de eerste Fiat die bij een facelift aanzienlijk minder controversieel werd. De Ritmo kon er ook wat van.

De oorspronkelijke Fiat Ritmo verscheen in 1978 als opvolger van de 128. Dat was ook al een voorwielaandrijver, maar toch was de nieuwkomer revolutionair anders. De redelijk conventioneel gelijnde, maar bovendien ietwat verouderde sedan maakte plaats voor een moderne, glad gelijnde hatchback met een bijna futuristische uitstraling.

Behalve de typische hatchbackvorm deelt de oer-Ritmo, die in Engeland en de VS (!) overigens als Strada door het leven ging, weinig eigenschappen met zijn concurrenten. Voor- en achterzijde kenmerken zich door opmerkelijk grote schildbumpers, die de auto vanaf de onderzijde lijken te omvatten. De achterlichten zijn geheel in die bumpers opgenomen, terwijl de koplampunits precies op de grens tussen bumper en koets bivakkeren.

Fiat Ritmo

Fiat Strada, een Amerikaanse Ritmo

De rest van de neus was opmerkelijk glad en werd slechts onderbroken door de broodnodige koelopeningen. Een asymmetrische luchtinlaat op de motorkap, ronde handgrepen op de portieren en opmerkelijke wieldesigns maakten het eigenwijze Italiaanse plaatje compleet.

De Ritmo verscheen aanvankelijk als drie- en vijfdeurs hatchback. In 1981 werd het gamma aangevuld met een cabrio, die zijn naam dankte aan het designhuis dat hem produceerde: Bertone. De open variant van de allereerste Ritmo is echter een relatieve zeldzaamheid, want in 1982 vond Fiat het tijd voor de eerste en grootste facelift in de geschiedenis van dit model.

De eigenwijze neus en kont maakten daarbij plaats voor modernere, maar vooral veel conventionelere alternatieven. De allesomvattende bumperschilden werden vervangen door reguliere exemplaren, de achterlichtunits werden groter en kregen een gangbare plek en de koplampunits werden net als bij concurrent Volkswagen Golf ondergebracht in een grote grille. Eenvoudige versies kregen net als voorheen enkele ronde exemplaren mee, bij duurdere varianten verdubbelde dat aantal.

Minder opvallend, maar toch ook ingrijpend was het nieuwe dak. Waar dat bij de eerste Ritmo’s aan het einde een klein sprongetje omhoog maakt, is het vanaf 1982 volledig vlak. De vijfdeurs verloor bovendien zijn extra, vaste ruitje voor het te openen deel.

De driedeurs Ritmo behield dat ruitje nog even, maar moest het in 1985 alsnog inleveren. In dat jaar was het tijd voor een tweede ronde vernieuwingen, al was die in vergelijking met de eerste bijna verwaarloosbaar. Alleen voor de vijfdeurs was er een belangrijk verschil: de ronde handgrepen maakten plaats voor de traditionele, rechthoekige exemplaren van sedan-broertje Regata. Daarmee was ook het laatste eigenwijze Ritmo-element verleden tijd.

  • Houd me op de hoogte over de Fiat Ritmo
  • Lees meer over classic cars & youngtimers
Fiat Fiat Ritmo Facelift Friday Classic Cars & Youngtimers

Lezersreacties (106) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Fiat Ritmo specificaties
  • Fiat Ritmo occasions
  • Fiat Ritmo video's
Advies en informatie
  • Fiat Ritmo tests
  • Fiat Ritmo gebruikersreviews
  • Fiat Ritmo index
PREMIUM
Fiat 500 - Koopwijzer

Fiat 500 - Koopwijzer

Youngtimers zijn er te kust en te keur. Eén van de youngtimers in spé is de Fiat 500, dé troetelauto...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 65 CL (1980)

    Fiat Ritmo 65 CL (1980)

    8
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 65 CL (1980)

    Fiat Ritmo 65 CL (1980)

    2
    • 20 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 130 TC Abarth (1984)

    Fiat Ritmo 130 TC Abarth (1984)

    9
    • 22 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 130 TC Abarth (1984)

    Fiat Ritmo 130 TC Abarth (1984)

    9
    • 28 februari 2010
  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 75 i.e. (1987)

    Fiat Ritmo 75 i.e. (1987)

    4
    • 29 maart 2007
  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 60 L (1986)

    Fiat Ritmo 60 L (1986)

    8
    • 3 april 2006
  • Gebruikersreview
    Fiat Ritmo 60 CL (1986)

    Fiat Ritmo 60 CL (1986)

    11
    • 20 september 2004
meer reviews
Blits bezit: Fiat Ritmo Abarth

Blits bezit: Fiat Ritmo Abarth

3

Qua betrouwbaarheid en verkoopcijfers kon de Fiat Ritmo zich nooit meten met de Volkswagen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Blits bezit: Fiat Ritmo Abarth

    Blits bezit: Fiat Ritmo Abarth

    3
    • 13 december 2006
Merk
Merk
  • Autotest
    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt de licht gefacelifte SUV

    Fiat 500X Hybrid - Eerste rijtest: zo rijdt...

    30
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Reportage
    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde testbaan op dak

    Dankzij 500e kan Fiat weer testen op beroemde...

    21
    • 11 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    Fiat Tempra (1991) - Liefhebber Gezocht

    38
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    Stellantis werkt aan meer waterstofbusjes

    192
    • 10 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    Nieuwe Fiat Doblò en E-Doblò

    54
    • 7 juni 2022
  • Nieuws
    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    Fiat Panda 4x4 niet meer leverbaar

    32
    • 3 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden