Facelift Friday: Ferrari Testarossa - F 512 M

Eighties-lamellen of nineties-rondingen?

Facelift Friday: Ferrari Testarossa - F 512 M
Ferrari TestarossaFerrari TestarossaFerrari TestarossaFerrari 512MFerrari 512MFerrari 512M
Van Ferrari Testarossa naar 512M, of hoe het cleane design van een eighties-icoon twee facelifts te verduren kreeg.

In 1984 deed Ferrari de wereld versteld staan met de Testarossa, een auto die qua vormgeving met niets te vergelijken was. Het gestrekte koetswerk werd gedomineerd door de lamellen aan de achterkant en de sleuven langs de zijkanten, die doorliepen in de portieren. Die waren er niet alleen voor de mooi, ze hadden ook een functie: de radiateurs voorzien van koellucht, want zo'n platte 4,9-liter 12-cilinder kan immers best warm worden.

Verantwoordelijk voor het ontwerp was de designstudio van Pininfarina, waar Emmanuele Nicosia en Leonardo Fioravanti het grootste deel van de vloeiende Testarossa-looks voor hun rekening namen. De eerste serie had alleen een hooggeplaatste buitenspiegel aan de bestuurderskant, in 1987 werd die in de VS lager geplaatst en werd er ook eentje aan de passagierskant gemonteerd.

De eerste facelift van de Testarossa kwam in 1991, toen de dienstauto van Sonny Crockett en Ricardo Tubbs uit de serie Miami Vice werd omgedoopt tot 512 TR. De uiterlijke modificaties bleven binnen de perken, maar dat kon niet worden gezegd van de ingrepen die in 1994 werden doorgevoerd met de F 512 M. Weg waren de klapkoplampen en de rechthoekige grille, en de achter lamellen verscholen achterlichten maakten plaats voor dubbele ronde exemplaren.

Hoewel onze persoonlijke smaak misschien tussen de regels door te proeven is, zijn we benieuwd naar jullie favoriete Testarossa: de oerversie uit 1984 of de tot F 512 M omgetoverde versie uit 1994. Geef je mening hieronder en stem via de poll!

Lezersreacties (54)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.