AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Facelift Friday: Ferrari 456 (M)
Gladgetrokken schoonheid
55
De overgang van de FF naar de GTC4Lusso betekent een 'facelift' van jewelste. In de jaren 90 deed Ferrari het rustiger aan en kreeg een voorvader van de enorme shooting brake, de sierlijke 456, een subtiele make-over.
Op de dag dat Kroymans in onder meer Amerongen de 70e verjaardag van Ferrari viert, moet er natuurlijk een product uit Maranello in deze rubriek schitteren. De 456 zou je met een beetje fantasie de Aston Martin van Ferrari kunnen noemen. De 412-opvolger is geen pure sportauto, maar een vierzits GT met een V12 en een zeer bruikbare kofferbak die wat ons betreft nog altijd een buitengewoon fraaie verschijning is. De oer-versie, 456 GT geheten, combineerde de 442 pk sterke 5.5-liter V12 met een handgeschakelde zesbak. Later volgde automaatversie GTA, wat destijds voor Ferrari nog tamelijk bijzonder was.
Welvingen
In 1998, zes jaar na het verschijnen van de 456, besloot Ferrari het model wat op te frissen. De motorkap kreeg er wat welvingen bij, de sleuven in de neus verdwenen, maar de klapkoplampen mochten blijven. Daarmee is de 456 de laatste Ferrari die over zulke kijkers beschikt. Ook de voorbumper wordt strakgetrokken, terwijl aan de achterkant de diffuser een andere vorm krijgt. Het dashboard van de 'M' oogt dankzij ronde ventilatieroosters heel anders dan van bij de oudere variant. In 2003 stopte de 456-productie en werd opvolger 612 Scaglietti gepresenteerd.